Terugtrekken echtscheiding na uitspraak

Selena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Terugtrekken echtscheiding na uitspraak

#1 , 02 jul 2018 13:07

Om het verhaal kort te maken: mijn (ex) partner en ik zijn sinds september 2017 uit elkaar. Ik ben degene die is weggegaan om diverse redenen. We hebben een huwelijk van 14 jaar achter de rug en drie prachtige kinderen. Het was nooit mijn bedoeling geweest om in het echt te scheiden. Ik was indertijd te rade gegaan bij een advocaat/bemiddelaar over de mogelijkheden om even uit elkaar te gaan. Zij heeft toen gelijk de echtscheiding aangevraagd zonder mijn medeweten. Mijn partner was in alle woede toen hij het verzoeksschrift kreeg en geloofde niet dat ik dit niet wilde en begon tegen te werken. Hij nam dan ook een advocaat onder de arm en zo zijn we in een vechtscheiding beland met veel pijn en leed tot gevolg. Ik besloot een andere advocaat te nemen en vroeg hem om een feitelijke scheiding ipv van een echtscheiding maar ook deze advocaat wilde geen feitelijke scheiding aanvragen en besloot toen om met de advocaat van mijn partner te bekijken wat mogelijk was. Hij liet mij weten dat mijn partner in het echt wilde scheiden en geen feitelijke scheiding. De echtscheiding is op 22 juni 2018 uitgesproken. Ik heb het vonnis ontvangen. Inmiddels zinj mijn partner en ik bedaard en hebben we afgelopen dagen heel wat bijgepraat. Wij kwamen tot de conclusie dat onze advocaten ons veel leugens verteld hebben. De mijne beweerde immers dat hij contact had opgenomen met de advocaat van mijn partner, die zou gezegd hebben dat hij geen feitelijke scheiding wilde. Mijn partner zegt nu dat hij dat nooit gezegd heeft. Dat hij altijd ruimte liet voor terugkeer. Dus oftewel liegt de mijne en heeft die nooit gebeld oftwel liegt de zijne. Hoe dan ook we hebben besloten om allebei te stoppen met de advocaten en via bemiddeling verder te gaan. Ik wil echter niet meer scheiden maar weet niet of ik nu nog de scheiding kan laten intrekken nu deze is uitgesproken. We hebben nog niets ondertekend. Ik heb geen advocaat meer want heb hem al de laan uit gestuurd. Wat kan ik nu nog doen om de echtscheiding terug te trekken of het vonnis te ontkrachtigen zonder advocaat als we allebei niet meer willen scheiden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2018 14:17

U bent pas uit de echt gescheiden als het echtscheidingsvonnis eerst betekend wordt (= gerechtsdeurwaarder brengt het vonnis op verzoek van één partij naar de andere partij) en dan geen beroep aangetekend wordt binnen de maand.
U kan twee zaken doen.
1. U, noch uw echtgenoot, laten het vonnis betekenen. Het vonnis blijft dode letter, u bent niet gescheiden. Het nadeel is dat als uw echtgenoot zich op een bepaald ogenblik bedenkt hij het vonnis kan laten betekenen.
2. Hoger beroep aantekenen tegen het vonnis.

Selena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jul 2018 15:03

U bent pas uit de echt gescheiden als het echtscheidingsvonnis eerst betekend wordt (= gerechtsdeurwaarder brengt het vonnis op verzoek van één partij naar de andere partij) en dan geen beroep aangetekend wordt binnen de maand.
U kan twee zaken doen.
1. U, noch uw echtgenoot, laten het vonnis betekenen. Het vonnis blijft dode letter, u bent niet gescheiden. Het nadeel is dat als uw echtgenoot zich op een bepaald ogenblik bedenkt hij het vonnis kan laten betekenen.
2. Hoger beroep aantekenen tegen het vonnis.
Ik vrees dat mijn advocaat de opdracht gegeven heeft aan de gerechtsdeurwaarder tot de expeditie van het vonnis. Althans dat is hetgeen wat hij beweert. Ik hoop ergens dat hij dat nog niet gedaan heeft en dat niet meer doet aangezien ik hem “ontslagen” heb. Heeft hij dat wel gedaan, kan mijn echtgenoot dan het vonnis weigeren te aanvaarden?

In hoger beroep gaan tegen mijn eigen rechtzaak en vonnis, kan dat? Ik heb zeker dan weer een advocaat nodig,niet?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2018 15:13

Die opdracht aan de gerechtsdeurwaarder kan onmiddellijk worden stopgezet. Vraag desnoods aan uw ontslagen advocaat zijn naam.
Beroep is m.i. mogelijk. Dat kan zonder advocaat, maar dan moet u de spelregels kennen.

Selena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2018 19:53

Die opdracht aan de gerechtsdeurwaarder kan onmiddellijk worden stopgezet. Vraag desnoods aan uw ontslagen advocaat zijn naam.
Beroep is m.i. mogelijk. Dat kan zonder advocaat, maar dan moet u de spelregels kennen.
Hartelijk dank!! Ik zal eerst proberen om die opdracht te stoppen. Hopelijk was mijn advocaat voor een keer wel in positieve zin nalatig en heeft dit nog niet gedaan.

willyboy
Berichten: 897

#6 , 06 jul 2018 10:06

Was uw echtscheiding in de boeken van de burgerlijke stand vermeld ?

Selena
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jul 2018 10:16

Was uw echtscheiding in de boeken van de burgerlijke stand vermeld ?
Nee nee zover zijn we nog niet. De uitspraak was op 22/6. Ik kreeg daarna het bericht van mijn advocaat dat hij voor de expiditie zou zorgen. Sindsdien niks meer gehoord of gelezen. Mijn partner heeft ook nog niks ontvangen.

willyboy
Berichten: 897

#8 , 07 jul 2018 11:06

Zolang het niet ingeschreven is kun je niet HERTROUWEN .

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jul 2018 08:32

Indien ze er in slagen de ontbinding niet te laten registreren, dient er niet HERTROUWD te worden ...

eylis
Berichten: 8837

#10 , 08 jul 2018 09:24

Maar wat ik in het hele verhaal zo vreemd vind is dat u het steeds heeft over de "feitelijke scheiding" die u uiteindelijk niet wenste. Maar u heeft het toch over een wettelijke scheiding?

Terug naar “Echtscheiding”