ex wil me uitkopen - juist bedrag?

jorgs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

ex wil me uitkopen - juist bedrag?

#1 , 28 jun 2018 20:39

Hallo,

in oktober heb ik met mijn ex een huis gekocht.

Waarde: 270 000 euro
Lening: 150 000 euro
Rest: 120 000 euro
totaal aan notaris overgemaakt: 153 000 euro (restbedrag van 120000 euro + kosten van 33 000 euro). Dit bedrag kwam volledig van mijn kant (erfenis van verkoop huis ouders).

Zij wil me uitkopen en de lening (probleemloos overnemen). De discussie gaat nu over die 33 000 euro. Zij deelt die door 2 in haar financieel voorstel om me uit te kopen. Haar uitleg: "Dat was het beschrijf van de woning die wij samen aankochten. Daardoor delen we met twee die kost. Jij hebt dat bedrag voorgeschoten, dat klopt. Maar de helft ervan is jouw deel, de andere helft is mijn aandeel. Daardoor krijg je de helft van dat bedrag terug en niet het volledige. We kochten de woning destijds samen aan. Niet ik alleen, niet jij alleen. Samen.".

Weet iemand of het correct is dat ze dat deelt door twee en ik zo na een paar maanden (en een eenzijdige beslissing van haar) 16 000 euro verlies? Want in dat geval kan ik de akte beter zelf overkopen (kostprijs plusminus 10000 euro).

Ik zie effe het bos door de bomen niet meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 jun 2018 20:46

Aangezien jij dat bedrag volledig zelf betaalde moet ze het ook volledig vergoeden.
Dat in de veronderstelling dat ze het huis overneemt aan dezelfde prijs, kosten inclusief, die jullie ervoor hebben betaald.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 28 jun 2018 21:05

Staat dat in de akte dat dat uw bijdrage was?
Of stond dat geld op een gemene rekening?
Was er gemeenschap van goederen of een huwelijkscontract?

Reclame

jorgs
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2018 21:12

In de akte staan de rekeningnummers van waar het komt (op mijn naam). Nee, we waren niet getrouwd, geen contract,...

Terug naar “Echtscheiding”