Vraag mbt verkoop huis

Mwmw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag mbt verkoop huis

#1 , 28 jun 2018 19:27

Een vraag aan jullie, we zijn destijds in de scheidingsakte overeengekomen dat we het huis zouden verkopen. Dit is altijd blijven knagen omdat ik als moeder diverse voordelen voor mijn zoontje zie om hier te blijven wonen. (Stabiliteit, zijn thuis, op dezelfde school blijven enz, anderzijds zet ik bij het aanhouden financieel klem. Nu na een jaar!! Stond het huis eindelijk op de site en ik had gelijk mensen voor de raam staan, hondjes sloegen aan maar mensen namen niet de moeite om weg te stappen. Mijn zoontje aan het huilen dat ze het huis komen afpakken en hij zijn pony’s dan moet weg dan. En dat was de doorslag voor me, ik wil het huis wel hebben.

Ineens is mijn ex met het mondeling overeen gekomen bedrag niet meer eens. Hij heeft een bedrag in zijn hoofd wat ik niet reeel vind aangezien er voor een goede 60.000 euro verbouwd moet worden en op de gehele bovenverdieping de dakkapellen zonder vergunning staan eveneens de overkapping.

Voor zover ik me heb kunnen informeren mag ik gerust wijzigen en zeggen ik wil wel het huis kopen. En op het moment dat we niet uit een verkoopprijs en daarmee zijn uitkoopsom kunnen vaststellen, dan kan ik beroep doen op een notaris die een expertise laat doen

Ex meent dat hij nu dwangsommen kan laten opleggen, serieus in een jaar tijd het enige wat is ondernomen is dat de keuringen voor de verkoop gedaan werden. Verder elke vraag en uitleg om dan te helpen met huis netjes te maken en laatste klusjes afmaken voor verkoop te verspoedigen : 0

Ik heb hem netjes een overzicht van alle gebreken toegezonden en de daarbij horende prijzen. Maar hij wil niet bijgeven, dit komt omdat de makelaar zegt dat er 8 geïnteresseerde zijn dus hij zal zich wel al rijk rekenen.

Hij wil dat ik de bezichtigen laat doorgaan, en dat we vanuit eventuele andere biedingen een prijs overeen komen. Hoe moet dat nu overeenkomen ik ken het huis van binnen en buiten incl alle gebreken?? Mijn beeld is veel completer en daardoor zal mijn bod altijd lager zijn en ik ben toch als eerste gerechtigde nergens verplicht om met zo een biedingen mee te doen, maar mag toch om een reële prijs vragen

Ik zeg vanuit mijn kant, het werk mbt de bezichtigen en de inbreuk op mijn privé. Laat gewoon een neutral persoon een schatting doen en dan handelen we vanuit dat bedrag

Kan iemand me adviseren wat hierin precies mijn rechten en plichten zijn. Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 jun 2018 20:57

Bij gebrek aan overeenkomst over de prijs een openbare verkoop vragen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. Dan bent u zeker dat u koopt aan een marktconforme prijs. Eventueel kunt u laten bieden door een stroman.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Mwmw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2018 23:30

Dank voor je reactie Thomas. Dit zou dit een faire oplossing zijn. Op zich gaat het wel allemaal een beetje ver, de uiteindelijke discussie zou gaan om een 10.000 of 20.000 in de waarde waardoor ik het wel of niet zou kunnen overnemen. Voor de beeldvorming hij is zeer kapitaal krachtig dus ik vind het zeer spijtig dat hij de meerwaarde voor de kleine man niet inziet en het zo hoog wilt laten oplopen. Ben jij toevallig op de hoogte of ik iets fout doe als ik nu zeg alvorens we de weg verder bewandelen van de verkoop wil ik eerst voor mezelf een uitsluitsel hebben van de verkoopprijs. En komen we deze niet overeen dan zou dus een openbare verzoek uitkomst bieden en het hele proces versnellen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 30 jun 2018 10:57

Beste

Primo heeft u een overeenkomst aangegaan waar u nu wil op terugkomen. U bent dus vragende partij en dan sta je altijd zwakker in onderhandelingen.
Een schatting ka u altijd laten maken, maar het is wat het woord zegt 'een schatting'.
De werkelijke waarde blijkt uit de verkoopsom die u effectief zal krijgen.
En mijn ervaring als bankier bij tal van openbare verkopen zegt me dat er heel veel verkopen doorgaan ver onder maar soms ook een stuk boven de schattingswaarde...Vraag is ook of die 10.000 of 20.000 euro verschil niet opgesoupeerd zullen worden door gerechtskosten, notariskosten enz...Een onderlinge overeenkomst moet toch mogelijk zijn als dit bedrag het struikelpunt is???
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”