Fiscaliteit onderhoudsgeld

JPeeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Fiscaliteit onderhoudsgeld

#1 , 27 jun 2018 10:50

Hallo,

Ik heb een vraag mbt fiscaliteit rond onderhoudsgeld.

Ik ben gescheiden met niet-fiscaal co-ouderschap (50/50).
Mijn ex heeft de kinderen ten laste en krijgt daar dus het voordeel van.

De volgende zaken draag ik bij als ‘onderhoudsgeld’:
- Bijdrage op de kinderrekening voor standaard uitgaven voor hen (kleding, school, dokter enz)
- Extra bijdrage die ik betaal aan mijn ex voor wanneer de kinderen bij haar zijn (hulp in de standaard leefkosten)
- Partneralimentatie aan mijn ex.

Ik begrijp en ben het eens dat de bijdrage op de kinderrekening niet aftrekbaar is in mijn belastingen – geen probleem mee, dat zijn kosten die ik anders ook zou maken bij de opvoeding (of is dit wel aftrekbaar?).
Volgens mijn boekhouder kan ik echter alleen de partneralimentatie ingeven in mijn belastingaangifte, en niet de extra bijdrage die ik betaal in tegemoetkoming van de kosten.
Dit omdat de kinderen deel uitmaken van mijn gezin in het geval van co-ouderschap. Ik wil deze vraag hier even voorleggen. Mijn inziens is de extra bijdrage die ik betaal net hetzelfde principe als zou er geen co-ouderschap zijn en ik bijdraag in de dagelijke leefkosten van de kinderen omdat ze bij haar verblijven.

Ik hoor graag een professionele mening hierover of ervaringen van anderen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Berichten: 445

#2 , 27 jun 2018 13:00

Zoek een andere boekhouder....alimentatie aan de kinderen kan je altijd inbrengen als ze niet bij jou ten laste staan.

Fons54
Berichten: 445

#3 , 27 jun 2018 13:01

Er moet natuurlijk een vonnis zijn.

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 27 jun 2018 13:01

Er moet natuurlijk een vonnis zijn.

JPeeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2018 13:16

Er is een EOT waarin KTL zijn toegewezen aan mijn ex en de bedragen voor de verschillende bijdragen zijn vermeld.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2018 19:13

Alle bijdragen die u opsomt mag u inbrengen. Dat lijkt me basiskennis voor een boekhouder.

http://odos.be/web/2018/06/20/dossier-f ... bijdragen/

Er is m.i. zelfs geen vonnis of EOT nodig, u hebt als ouder altijd onderhoudsplicht.

JPeeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jun 2018 09:44

Bedankt voor de input Fons54 en Laryge. Ik ga hiermee aan de slag. Vind het ook sterk dat ikzelf blijkbaar meer op de hoogte ben dan de boekhouder.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jun 2018 14:04

Toch vreemd dat zowel boekhouders als fiscale controleurs blijkbaar de wet niet kennen. In elk geval: als je de kinderen fiscaal niet ten laste hebt (ook niet via fiscaal co-ouderschap dus), en de kinderen vormen geen deel van jouw gezin (en dat slaat blijkbaar op domicilie), dan kan je ALLE kosten die betaald worden op basis van het vonnis, inbrengen in jouw belastingen. Heel concreet: de onderhoudsgelden die betaald worden aan uw ex-partner voor de kinderen én de toelagen gestort op de kindrekening (voor zover dat gevraagd wordt in het vonnis!).

Fons54
Berichten: 445

#9 , 28 jun 2018 18:05

Alle bijdragen die u opsomt mag u inbrengen. Dat lijkt me basiskennis voor een boekhouder.

http://odos.be/web/2018/06/20/dossier-f ... bijdragen/

Er is m.i. zelfs geen vonnis of EOT nodig, u hebt als ouder altijd onderhoudsplicht.
Fiscus vraagt wel het vonnis hoo. Ik heb al meerdere keren alle betalingen moeten bewijzenen vonnis erbij voegen.

JPeeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2018 11:23

Dat is geen probleem Fons54, EOT en betalingsbewijzen zijn beschikbaar.

Terug naar “Echtscheiding”