Erkenning kind

Castaneda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erkenning kind

#1 , 25 jun 2018 14:18

Een mannelijke collega heeft tijdens een wilde avond een kind verwekt. Hij had geen relatie met de vrouw in kwestie... en wenst dat zo te houden. Hijzelf is alleenstaande. Hij vraagt zich af wat de gevolgen zijn als hij het kind wel of niet erkent. En welke stappen kan zij ondernenen als hij het kind niet erkent... en zij hem toch wil wijzen op zijn plichten....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2018 15:47

Een mannelijke collega heeft tijdens een wilde avond een kind verwekt. Hij had geen relatie met de vrouw in kwestie... en wenst dat zo te houden. Hijzelf is alleenstaande. Hij vraagt zich af wat de gevolgen zijn als hij het kind wel of niet erkent. En welke stappen kan zij ondernenen als hij het kind niet erkent... en zij hem toch wil wijzen op zijn plichten....
Je moet de zaak van twee kanten bekijken.

1. Vanuit de kant van de vader:
- Wenst hij contact met het kind? Indien wel, moet hij het vaderschap opeisen. Als de moeder zich daartegen verzet, kan hij met een DNA test zijn vaderschap aantonen en kan hij gebruik maken van zijn rechten.
- Wenst hij geen contact met het kind? Dat kan, maar enkel als de moeder er ook voor kiest geen contact te hebben met hem als vader. Nu en in de toekomst. Als ze op een bepaald moment wel iets wenst te eisen van hem als vader (alimentatie, bijvoorbeeld), kan hij als vader hier niets tegen beginnen.

2. Vanuit de kant van de moeder:
- Wens je de vader in het leven van het kind? Indien niet, kan dit enkel als de vader geen contact opeist met het kind. Als de vader er wel voor kiest om contact te hebben met het kind en hij kan aantonen dat hij de biologische vader is, kan de moeder dit niet beletten (tenzij het schadelijk zou zijn voor het kind).
- Wens je dat de vader wel zijn verantwoordelijkheid opneemt en bijvoorbeeld alimentatie betaalt? Laat dan de vader het kind erkennen of dwing een DNA test af voor de rechtbank om het vaderschap te laten vaststellen.

Alles draait dus om rechten en plichten. Wil je als vader rechten? Dan komen er ook plichten bij. Wens je als moeder rechten, dan komen daar ook plichten bij. De éne ouder kan niet zomaar beslissen dat er totaal geen rechten en plichten zijn, zonder dat de andere dit ook zo ziet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Castaneda
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jun 2018 13:27

Bij de geboorte (binnen 4 maanden) wil mevrouw dat hij vrijwillig een DNA-test laat afnemen.
Hij wil liever geen zeggenschap over het kind in de toekomst. Hij wil wel 'af en toe financieel bijdragen'.
Uit de repliek begrijp ik dat mevrouw hiermee akkoord moet zijn... zij kan immers ten allen tijden hem verplichten een DNA-test te laten afnemen (ook het kind te erkennen?).

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2018 15:26

Bij de geboorte (binnen 4 maanden) wil mevrouw dat hij vrijwillig een DNA-test laat afnemen.
De vader hoeft hier niet op in te gaan, maar de moeder kan via gerechtelijke weg wel die DNA-test afdwingen.
Hij wil liever geen zeggenschap over het kind in de toekomst.
Hoeft ook niet. De moeder kan de vader niet "dwingen" om met het kind om te gaan.
Hij wil wel 'af en toe financieel bijdragen'.
Da's nogal vaag, natuurlijk. Als vader en moeder dit OK vinden, mij best, maar ik denk dat daar beter wat concretere afspraken over gemaakt worden.
Uit de repliek begrijp ik dat mevrouw hiermee akkoord moet zijn...
Waarmee moet de vrouw akkoord zijn? Met het feit dat hij niet met het kind wil omgaan? Daarin heeft de vrouw niets te willen. Dat hij "af en toe" iets bijdraagt? Daar moet zij inderdaad mee akkoord zijn. Zij kan, eens het vaderschap vastgesteld is, een maandelijkse alimentatie eisen van de vader. De familierechter zal zich daar moeten over uitspreken.
zij kan immers ten allen tijden hem verplichten een DNA-test te laten afnemen (ook het kind te erkennen?).
Erkennen kan ze niet verplichten, maar het biologisch vaderschap kan wel vastgesteld worden via de DNA-test, waarna alimentatie kan geëist worden.

Let wel, als de vrouw het vaderschap laat vaststellen, heeft de biologische vader ook rechten. Hij kan eisen dat het kind deels ook bij hem verblijft, om maar iets te zeggen. De moeder moet daar rekening mee houden! Als ze geen inmenging van de vader wenst in de toekomst, kan ze beter ook geen alimentatie vragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 26 jun 2018 15:33

Bij erkenning zal er zo wie zo gezag-co-ouderschap zijn gezien beiden dan ouder zijn.
Verblijfsouderschap is wettelijk gedeeld maar rechters wijken daar dikwijls van af in het belang van het kind.

Terug naar “Echtscheiding”