Kind ten laste op een ander domicilie?

hdp
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kind ten laste op een ander domicilie?

#1 , 16 jun 2018 23:56

Ik ben alleenstaande ouder met een kind ten laste waarvan de vader is overleden.
Mijn dochter is bij haar vriend ingetrokken.
Zij is bij mij gedomicilieerd en moet nog enkele jaren studeren.

Daaromtrent heb ik drie vragen
1. Kan mijn kind haar domicilie op het adres van haar vriend zetten zodat zij zelf de kinderbijslag ontvangt?
2. Blijft mijn kind fiscaal ten laste als zij niet met mij 'duurzaam' samenwoont?
3. Wat is voor mijn kind, naast de huur en de studiekosten een gangbaar bedrag als onderhoudsgeld?

Dank u voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 jun 2018 10:36

Als je dochter haar domicilie elders plaatst, is ze niet meer fiscaal ten laste van jou. Bovendien zal zij zelf haar kinderbijslag krijgen. Als ze nog studeert mag en kan ze gerust bij haar vriend verblijven dat wordt niet als domiciliefraude aanzien, gezien ze studeert en jij onderhoudsplichtig bent. Vele studenten verblijven "op kot" of delen een woning en komen niet elk weekend naar hun thuisadres. De meeste studenteneenheden op universiteiten hebben vaak een volledige uitrusting (wasmachines en droogkasten etc...) Vanaf het moment dat ze echt op eigen benen staat, moet ze wel haar domicilie wijzigen. GEzien het haar eigen keuze is bij haar vriend te verblijven zou ik als onderhoudsijdrage het volgende voorstellen: een forfaitaire maandelijkse vergoeding voor maaltijden. Dan terugbetaling (op vertoon van kasticketten) van opleidingskosten en medische kosten. Voor huur en energie zou ze zelf kunnen instaan (want daar heeft ze zelf voor gekozen) De kinderbijslag kan dienen voor kleding, vrijetijd en transport.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”