Bemiddelen bij vereffening/verdeling na echtscheiding

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Bemiddelen bij vereffening/verdeling na echtscheiding

#1 , 12 jun 2018 08:59

Eerst even de situatie schetsen.

Mijn ouders zijn bijna 40 jaar getrouwd geweest (wettelijk stelsel: scheiding van goederen, gemeenschap van aanwinsten). In den beginne heeft mijn moeder nog in loonverband gewerkt, maar niet lang, ongeveer een jaar. Zodra het eerste van de 2 kinderen er was heeft zij officieel de rol van huisvrouw opgenomen. Ze deed alles in huis van poetsen, koken, wassen, kinderen wegbrengen, oppikken, kortom de was en de plas. Daarnaast heeft ze ook altijd zwartwerk gehad waarmee ze wat kon bijverdienen en heeft dit geld bijna uitsluitend gebruikt voor boodschappen, kleding, brandstof voor de auto, doktersbezoeken, …

Tot groot contrast heeft mijn vader een serieuze carrière uitgebouwd. Hij heeft zijn leven lang in loonverband gewerkt en heeft de laatste 20 jaar een bovengemiddeld loon gehad. Hij vertrok altijd vroeg in de ochtend en kwam laat in de avond thuis. Hij heeft altijd alle rekeningen betaald (van elektriciteit tot onroerende voorheffing en verzekeringen, pensioensparen). Het geld dat hij kon sparen heeft hij in geïnvesteerd in vastgoed.

De levensstijl van beiden is eerder sober geweest dan uitbundig. Ze zijn nu beiden bijna aan pensioenleeftijd.

De echtscheiding zelf is al een feit. De rechtbank heeft beslist dat mijn vader een onderhoudsvergoeding moet betalen aan mijn moeder. Wat nu nog resteert is de vereffening/verdeling.

Ik heb nu het idee om bij de vereffening/verdeling als bemiddelaar op te treden zodat dit buiten de rechtbank om kan gebeuren. Heeft dat een nut? Ik neem aan dat alles wat zonder advocaten en rechtbank kan gebeuren goedkoper is?

Hoe zit het ook met die onderhoudsvergoeding na het pensioen van mijn vader? Wordt dit herzien? Heeft mijn moeder recht op een deel van het pensioen van mijn vader of zal zij een eigen pensioen krijgen? Ze heeft zelf amper in dienstverband gewerkt dus van pensioenopbouw is nauwelijks sprake.

Ik heb ook zo mijn twijfels bij de advocaat van mijn moeder. Zelf heeft ze absoluut geen ervaring met de rechtbank en ze heeft eigenlijk weinig besef wat er allemaal moet gebeuren. Ze laat haar advocaat eigenlijk doen zonder een goed idee te hebben van wat de kosten allemaal zijn. Ik heb het vermoeden dat de advocaat eerder voor zichzelf aan het werken is dan voor het welzijn van mijn moeder. Kan ik dat op een bepaalde manier aftoetsen? Ik heb mijn moeder al laten voorstellen aan haar advocaat dat ik voor de bemiddeling zorg bij de verdeling. Hij zei dat dit absoluut niet mocht omdat ze zich dan zwak opstelt.

Elke vorm van raad wordt zeer op prijs gesteld!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 13 jun 2018 17:28

Hoe is de scheiding aangevraagd? EOT of eis tot echtscheiding.

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2018 21:24

Hoe is de scheiding aangevraagd? EOT of eis tot echtscheiding.
Dat was met eis tot echtscheiding.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 14 jun 2018 13:01

Echtscheiding is dus per vonnis gebeurd.
Hervorming van de procedure van gerechtelijke vereffening-verdeling - wet van 15 augustus 2011

De vereffening-verdeling na overlijden of na (echt)scheiding kan perfect gebeuren bij een notaris als er o.m. een onroerend goed op het spel staat en bij een te onderhandelen overeenkomst tussen de partijen. Als er geen overeenstemming ontstaat tussen de partijen, zal de notaris op grond van zwarigheden ingediend door de partijen de zaak aanhangig maken bij de familierechtbank en daar zal de familierechter overgaan tot de gerechtelijke procedure.

De nieuwe wet op de vereffening-verdeling na echtscheiding of bij erfenis werd door het parlement aangenomen op 15 augustus 2011. Ze werd in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd op woensdag 14 september 2011. Ze trad in werking op 1 april 2012 (art. 10).

Aan het basisstramien van de procedure van vereffening en verdeling lijkt de wet niets fundamenteels te veranderen. Toch zijn er ingrijpende wijzigingen aan de orde in de nieuwe wettekst. De nieuwe wet herschrijft de artikelen 1207 tot en met 1224 van het Gerechtelijk Wetboek.
De auteur is juriste bij de studiedienst van de Orde van Vlaamse balies.
Bron: Ann VANDERHAEGHEN, "Gerechtelijke procedure tot vereffening-verdeling. Hervorming", NjW 2011, 634-650.

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jun 2018 09:01

Klopt inderdaad. Als ik hen tot een akkoord kan brengen kan dit dus gewoon bij de notaris geregeld worden. Bedankt.

Heeft iemand nog enige raad rond mijn andere vragen? Zie hieronder.
Hoe zit het ook met die onderhoudsvergoeding na het pensioen van mijn vader? Wordt dit herzien? Heeft mijn moeder recht op een deel van het pensioen van mijn vader of zal zij een eigen pensioen krijgen? Ze heeft zelf amper in dienstverband gewerkt dus van pensioenopbouw is nauwelijks sprake.

Ik heb ook zo mijn twijfels bij de advocaat van mijn moeder. Zelf heeft ze absoluut geen ervaring met de rechtbank en ze heeft eigenlijk weinig besef wat er allemaal moet gebeuren. Ze laat haar advocaat eigenlijk doen zonder een goed idee te hebben van wat de kosten allemaal zijn. Ik heb het vermoeden dat de advocaat eerder voor zichzelf aan het werken is dan voor het welzijn van mijn moeder. Kan ik dat op een bepaalde manier aftoetsen? Ik heb mijn moeder al laten voorstellen aan haar advocaat dat ik voor de bemiddeling zorg bij de verdeling. Hij zei dat dit absoluut niet mocht omdat ze zich dan zwak opstelt.

Terug naar “Echtscheiding”