EOT

EOT

Marjannek
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

EOT

#1 , 08 jun 2018 14:13

Hallo,
Ik ben Marjanne en ben in een scheiding verwikkeled.
Ik lees overal op internet dat als via EOT scheid en je 6 maanden apart woont je niet hoeft te verschijnen bij de rechtbank. Nu zegt mijn advocaat dat dat pas ingaat per september terwijl informatie op internet zegt dat dit van kracht is vanaf september 2014.
Nou vind ik het op zich geen probleem maar ik woon in Berlijn en kan niet zomaar vrij nemen van mijn werk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2018 17:03

Art. 214 van de wet van 30 juli 2013 betreffende de invoering van een familie- en jeugdrechtbank
Artikel 1289 van [het Gerechtelijk Wetboek], vervangen bij de wet van 30 juni 1994, wordt vervangen als volgt :
"Art. 1289. § 1. Wanneer de echtgenoten al meer dan zes maanden gescheiden leven op de dag van de neerlegging van het verzoekschrift, en de in § 3 bepaalde persoonlijke verschijning niet wordt bevolen, verloopt de procedure schriftelijk.
Deze bepaling is in werking getreden op 1 september 2014.

Met de wet van 25 mei 2018 tot vermindering en herverdeling van de werklast binnen de rechterlijke orde, werd de verplichting om te verschijnen voor mensen die minder dan zes maanden gescheiden leven afgeschaft.

U leeft al meer dan zes maanden gescheiden, dus is er geen verplichting tot persoonlijke verschijning, tenzij de rechtbank die zou bevelen.

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jun 2018 17:58

Inderdaad is dat al zo sinds 2014 dat je niet meer moet verschijnen vanaf 6 maanden feitelijke scheiding. Wat er dit jaar verandert, is dat het ook bij een feitelijke scheiding van minder dan 6 maanden niet meer nodig is.

Een advocaat die deze basisinformatie niet kent? Ik zou me heel ernstig zorgen maken over zijn ander advies.

Terug naar “Echtscheiding”