Verkoop woning - verdeling Inbreng

kderoy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoop woning - verdeling Inbreng

#1 , 08 jun 2018 11:12

Geachte,

Als een woning verkocht wordt, en 1 van de 2 eigenaars heeft een eigen inbreng gedaan in die woning, krijgt die persoon dan zoizo het bedrag van deze inbreng terug? ookal wordt de woning voor minder verkocht, moet de andere eigenaar dan het resterende bedrag betalen?
BVB: woning wordt verkocht voor 300 000€, terug te betalen lening 230 000€, 'Winst' is 70 000€, de eigen inbreng was 80 000€, er blijft maar 70 000€ over. moet de andere persoon dan 10 000€ betalen?

Met vriendelijke groeten,
Een Eigenaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 08 jun 2018 12:46

Tenzij anders overeengekomen in de akte wordt een eigen inbreng uitgedrukt als een percentage van de aankoopprijs + alle kosten. Bv aangekocht voor 350.000€ incl kosten is 80.000€ dus 22,9%

Je krijgt dus 22,9% van de verkoopprijs na aftrek van de verkoopskosten (makelaar, vergoeding vervroegde terugbetaling lening, ... Bij opbrengst van 300.000€ is dit 68.741€. De 1.259 € saldo is dan voor elk de helft.

Dit in de veronderstelling dat 50/50 gekocht werd met eigen inbreng van 80.000€.

driss
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2018 13:17

ik heb indertijd een eigen inbreng laten beschrijven als lening;
bij de notaris;
de lening was renteloos, altijd opeisbaar en ten laatste terugbetaalbaar bij de verkoop van de woonst.
dus zolang je samen bent en alles loopt goed gebeurt er niks;
mijn ex vertrok; even uitgaand van hetzelfde bedrag (80.000) heb ik haar (en haar advocaat, en de notaris die instond voor de verkoop) net voor de woning werd afgerekend bij de notaris aangeschreven en mijn helft (40.000 euro) van de lening opgeêist;
uiteraard was ze daar niet blij mee en heeft gesparteld als een vis op het droge, maar het is een sluitend systeem;
als ze niet akkoord was gegaan had de notaris haar deel (40.000) bij hem gehouden (geblokkeerd) tot er een bijkomende rechtzaak over zou zijn gehouden;
maar ze heeft ingezien dat ze dit toch niet zou winnen en uiteindelijk "in der minne" de notaris gevraagd de 40.000 van haar deel af te houden en het bij mijn deel uit te betalen;
ik moet zeggen dat dit voor mij wel een erg leuke afsluiter was; zij zat in haar hoofd met "even vreemdgaan, uit elkaar en snel het huis in tweeên, mooie som geld erbij ook; dat viel dus tegen :-)

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”