1 kind ten laste en onderhoudsgeld voor tweede kind

Tdb33
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

1 kind ten laste en onderhoudsgeld voor tweede kind

#1 , 08 jun 2018 10:19

Ik heb een vraag ivm fiscaliteit.
Ik heb twee kinderen (ten laste van de mama) waarvoor ik onderhoudsgeld betaal.
We werken met een kindrekening waar zowel het kindergeld op komt als het onderhoudsgeld.

De verblijfsregeling zou worden aangepast naar week-week. Momenteel hebben we een systeem om de 3 - 4 dagen ..

We vragen ons nu het volgende af qua fiscaliteit:
- is het mogelijk om elk 1 kind ten laste te nemen en tegelijk allebei onderhoudsgeld te betalen voor het andere kind (dat ten laste staat van de andere partner).
Kan dit onderhoudsgeld dan worden ingegeven in de belastingsaangifte?
Op internet vind ik hiervan niet echt iets terug uitgezonderd dat het niet is toegestaan als er slechts 1 kind.

Indien fiscaal co-ouderschap (dus elk 1 kind ten laste) lees ik dat de belastingsvrije som voor 2 kinderen gelijkmatig verdeeld wordt over beide partners. Ik vraag me hierbij af of onderhoudsgeld voor het tweede kind nog kan ingegeven worden?
Alvast bedankt voor de reacties..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 08 jun 2018 17:19

Indien fiscaal co-ouderschap (dus elk 1 kind ten laste) lees ik dat de belastingsvrije som voor 2 kinderen gelijkmatig verdeeld wordt over beide partners. Ik vraag me hierbij af of onderhoudsgeld voor het tweede kind nog kan ingegeven worden?
Alvast bedankt voor de reacties..
Ik denk dat u dit verkeerd hebt begrepen: Fiscaal co-ouderschap betekent dat je de fiscale lasten en voordelen van kinderen gelijk verdeelt door een gelijk verdeelde huisvesting (fiscaal co-ouderschap betekent dus niet letterlijk 1 kind ten laste bij elke ouder).
Als ouder sta je dan de helft af van de belastingvrije sommen, voor de kinderen die je ten laste hebt, aan je ex-partner.

Fiscaal co-ouderschap geeft gescheiden ouders echter een vals gevoel van gelijkheid:
Nog te vaak kiezen de meestverdienende ouders voor gelijkmatig verblijf voor hun kinderen omdat ze daarmee willen ontsnappen aan onderhoudsbijdragen (soms ook onderhoudsgeld of alimentatie genoemd). Zij denken: als we allebei onze kinderen even lang opvangen, leveren we elk een gelijkwaardige bijdrage en zijn er geen onderhoudsbijdragen te betalen. Klopt, maar alleen als beide ouders nagenoeg evenveel verdienen én als ze een gelijke bijdrage leveren in de verblijfsoverstijgende kosten zoals kleding, gezondheidszorg, communicatie en vervoer, cultuur en ontspanning én onderwijs.

Als niet aan beide voorwaarden is voldaan, blijft een onderhoudsbijdrage noodzakelijk ook bij gelijkmatige huisvesting. Vanuit een gelijkwaardig ouderschap willen ouders ook graag de kinderbijslag en de fiscale voordelen voor kinderen ten laste in de personenbelastingen gelijk verdelen. Voor de kinderbijslag kan dit niet, tenzij deze wordt gestort op een kindrekening waar beide ouders aan kunnen. Voor de belastingen kan dat wel via fiscaal co-ouderschap.

Fiscaal co-ouderschap wordt automatisch toegepast als de gerechtelijke beslissing gelijkmatige huisvesting oplegt. Dat is bijzonder jammer, niet alle rechters beseffen dat deze beslissing fiscale co-ouderschap verplicht. De fiscus legt zich niet neer bij vonnissen waarin gelijkmatige huisvesting gecombineerd wordt met de beslissing om de kinderen fiscaal ten laste te nemen bij één ouder en eist dan toepassing van fiscaal co-ouderschap, wat regelrecht indruist tegen de beslissing van de rechter. Bij een echtscheiding met onderlinge toestemming (EOT) wordt fiscaal co-ouderschap toegepast als de gehomologeerde overeenkomst duidelijk vermeldt dat de ouders kiezen voor gelijkmatige huisvesting en akkoord gaan om de belastingvrije sommen voor hun kinderen gelijk te verdelen.

Gescheiden ouders kiezen in de meeste situaties beter voor de optie om de kinderen bij één ouder fiscaal ten laste te nemen, terwijl de andere ouder zijn of haar onderhoudsbijdragen fiscaal aftrekt. Tenminste als de onderhoudsbijdragen objectief berekend worden, bijvoorbeeld met de onderhoudsgeldcalculator van de Gezinsbond of de daarvan afgeleide Pareto Simulator. Deze instrumenten houden immers terdege rekening met de gezinsfiscaliteit van beide ouders.
[Knack.be]

Als je gescheiden bent en nog kinderen ten laste hebt, kies je er in de meeste situaties beter voor om de kinderen bij één ouder fiscaal ten laste te nemen. Je ex-partner trekt dan zijn of haar onderhoudsbijdragen fiscaal af.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2018 17:54

Fiscaal co-ouderschap betekent dat je de belastingvrije som (voor 2 kinderen) verdeeld over jullie twee. Er kunnen dan geen onderhoudsbijdragen afgetrokken worden.

Ieder 1 kind ten laste en onderhoudsbijdragen aftrekken voor het andere kind kan absoluut. Dit systeem is inderdaad vaak het voordeligst. Maar het heeft ook nadelen: de belastingvrije som van twee kinderen is hoger dan 2x de som voor 1 kind. En dit geldt ook voor de kinderbijslag die in dat geval in totaal zal verminderen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”