financiele ouderlijkrecht

Linneke vk
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

financiele ouderlijkrecht

#1 , 07 jun 2018 18:08

ik ben een alleenstaande moeder van 4 kinderen waarvan enkel de jongste nog studerende nog thuis woont
ik heb een weduwepensioen van rond de 1200 euro en 175 euro gehandicapte premie ( heb de ziekte alzheimer en ben rugpatient met een neurostimulator)
ik heb onlangs iemand leren kennen en zou daarmee feitelijk( niet wettelijk) willen gaan samenwonen omwille van mijn ziekte maar mijn zoon ziet dat niet zitten en wil niet mee verhuizen daar hij het te ver afgelegen vindt van school en vrienden wil hij zou gaan samenwonen met 2 van zijn vrienden waarvan 1 ook nog studerend en de andere heeft een vaste job
mijn zoon heeft een leefloon van het ocmw aangevraagt
mijn vraag is moet ik onderhoudsgeld voor mijn zoon betalen ( word in november 21 jaar) en hoeveel ?
voor mijn zoon krijg ik 200 euro kindergeld en 360 euro alimentatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 07 jun 2018 18:37

Deze situatie is complex; Uw zoon woont bij u thuis en studeert nog. Ik ga er van uit dat dit het voorlaatste studiejaar zijn. U wil gaan samenwonen met een nieuwe partner en verhuizen. Voor de student is dat niet evident. Als u de afstand naar zijn school hierdoor in erge mate vergroot, is zijn wens om in de buurt te blijven wonen tamelijk gerechtvaardigd. U bent onderhoudsplichtig tot hij een plaats kan verwerven op de arbeidsmarkt. Een aanvraag voor een leefloon lijkt me niet realistisch, het OCMW zal dat op u willen verhalen. Maar laten we eens een optelsom maken van de beschikbare financiële middelen: er is 560 euro (aliment + kinderbijslag). Bereken hoeveel u momenteel voor uw zoon uitgeeft per maand en reken dat eens af van die inkomsten. Mijn idee is dat u zelf nog eens 200 euro per maand uitgeeft aan het onderhoud van uw zoon. Met dit bedrag: 760 euro per maand én af en toe een studentenjob zou hij er ruimschoots mee uit de kosten kunnen raken. bovendien zijn de studentenkamers die door de hogescholen/universiteiten ter beschikking gesteld worden zeer betaalbaar. hij zou dan bij u gedomicileerd blijven en door het feit dat u een laag inkomen hebt, zelfs maar een zéér gunstige prijs moeten betalen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”