Tussenkomst schulden en woonstvergoeding

BvBd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tussenkomst schulden en woonstvergoeding

#1 , 06 jun 2018 10:49

Elke situatie bij een echtscheiding is verschillend. Bij mij als volgt met enkele juridische vragen.
Art. 1435 B.W. bepaalt dat, wanneer de in het vergoedingsplichtige vermogen gevallen bedragen gediend hebben tot het verkrijgen, instandhouden of verbeteren van een goed, de vergoeding gelijk zal zijn aan de waardevermeerdering van dat goed.
Situatie:
Huis aankoop elk onverdeelde helft: 110000 & 110000 (=220000)
Extra lening bij herziening anno 2015; 30000. Voor renovatie woning af te werken. Ook toen nieuwe schuldsaldo verzekering, voor samen 7500 euro.
De hypotheek bedraagt 118000.
Deze renovatie was gebeurd voor de huwelijksdatum ter waarde van 125000 waarvan 90000 uit eigen vermogen, schenkingen en erfenis. De overige 35000 waren gemeenschappelijk, met lening. Altijd werd gezegd dat ik de woning ging inkopen - om zo weinig mogelijk verlies te maken.

Tijdens huwelijk schenking gekregen van 7500 euro.
Ook 2 nieuwe auto's gekocht 2de hands.
Auto ex, gemeenschappelijk zonder lening twv 4000 euro.
Mijn auto, met autolening tvw 6200 euro.
De ex had de mijne total loss gereden, en tot op vandaag geen financiële steun aan bijgedragen.
Deze situatie zie ik immers zo: de auto, die van mij was nog voor wij samen gingen wonen had nog een waarde van 6200 euro op de dag van de aanrijding. Plus het feit dat ex ook niet bijdroeg bij de aankoop van de nieuwe lijkt deze situatie al 1+1 =2. De ex was in fout bij de aanrijding, geen voorrang verleend.

Toen nog beter ging, hadden wij een spaarboekje met sterke rente geplaatst, waar je tot dit jaar geen geld van kon halen. Daar hadden wij elk 3000 euro op geplaatst. Maar aangezien het enkel op naam ex stond (wegens bankprofijt) kan ik er niet bij.

Vlgs bankgegevens is er ongeveer 22000 afbetaald van de lening tot de feitelijke scheiding (eind 2016, zeg maar december).
De ex/tegenpartij wilde 11000 euro. Dit kan wettelijk gezien want is de helft van 22000. Maar houdt geen rekening met het andere van het bovenstaande.
Vonnis scheiding is uitgesproken in de rechtbank; september 2017, en in burgerlijke stand geregistreerd in november
Maar... ook heeft ex enkel 6 maanden enkel rente betaald sinds feitelijke scheiding (lening werd bevroren). Ook werd er geen woonstvergoeding gevraagd, komt eerder omdat de communicatie verstoord is. Voorlopig red ik het via 3de partij, familie, om de woning af te betalen.

Stel dat waarde woning dankzij renovatie nu geschat wordt op 260000 (hier en daar nog verfraaiing vereist).
Dan zou ik volgens de wetgeving in voordeel zijn, ook de schenkingen na het huwelijk zijn eigen (hier 7500 euro).

Situatie zit echt zuur, want renovatiepremie is zij met de helft weg 1600 - terwijl zij de schulden auto niet betaalt. Spaarrekening, volledig 6000. Afbetaling huis: nu reeds 5710, evt woonst vergoeding vermindering naar 2110, huurwaarde woning is 770 euro. Wij houden elk onze auto, maar ik heb er extra voor betaald. Voorlopig volgens bemiddeling via advocaten staat elk op 0 euro, maar ik moet opleggen voor de volledige kosten van de akte, miserietaks, eigen kosten advocaat.

Ik zou toch minstens vandaag 6710 euro willen ontvangen verhoogd met 210 euro elke lopende maand, dat zou toch iets rechtvaardiger zijn. Zij kan het veroorloven om die som te betalen. De inkoop van huis en schenkingen mogen al de 11000 voor de ex vereffenen. Moest huis verkocht worden zou de schuldlast te zwaar kunnen wegen, dus wordt er hier al een "redding" voor mijn ex.
Persoonlijk heb ik geen vertrouwen in de zaak omdat vorig jaar eerst akkoord was na bemiddeling en nadien toch rechtszaak (regeling met kind).

Hoe kan het zuiver financiële en onroerend goed eigenlijk best aangevochten worden?
Welk bedrag klinkt logisch met de schuld omtrent auto, spaarrekening, huis 12 maanden niet betalen, komt deze dan in de buurt van die 6710 in mijn voordeel?
Moest dit terug naar de rechtbank (bij geen akkoord met notaris), kan dit bedrag blijven oplopen?
Wat met de belastingen? Krijg ik alleen recht op voordeel hypotheek?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding