Hoederecht

Anime
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoederecht

#1 , 03 jun 2018 15:01

Beste mensen,

Ik heb een dochter van 9 jaar. Zij woont al enkele jaren bij de papa omdat zij dat zelf wou, maar wilt eventueel terug bij mij komen wonen.
Nu zit het wel zo, de papa 'zegt' dat hij har wel zal laten gaan als ze dat wilt maar ik persoonlijk geloof er niet veel van.
Ik heb een duidelijk gesprek met haar gehad en ik heb gezegd dat zij er heel goed over moet nadenken.

Nu had ik een zware periode met mijn zoontje en was de papa die periode juist een rechtszaak gestart.
Ik kreeg niet alles rond, maar op het einde toe had ik toch contact met papa.
Uit het vonnis is gebleken dat ik nu mijn hoederecht als mama kwijt ben (door leugens).

Als mijn dochter bij mij wilt komen wonen terug, wat MOET IK dan doen?
Alleen een papier opmaken tussen mij en de vader zal zeker niet voldoende zijn.
Kan zij al bij mij komen wonen tussentijd?
Moet ik een rechtszaak starten etc?

Graag zou ik hier toch voldoende informatie willen over krijgen aub.

Groetjes Anime

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 03 jun 2018 16:42

Hoederecht?
Sedert 13 april 1995 staat dat niet mee in onzen wetgeving.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ooZ3t3YZEc

Dus wat is het juist - bent u ontzet uit het ouderlijk gezag of is de verblijfplaats domicilie bij vader gevestigd.

Of hebt u geen gezagsco-ouderschap meer.
Vanaf 12 jaar kunnen kinderen gehoord worden door de rechter.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... ivboGgfMEW

Anime
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2018 00:22

In de volksmond is het nog hoederecht had er niet bij stil gestaan.

Ik ben mijn oudergezag kwijt en ze staat bij hem ingeschreven.

Er staat niet in dat ik geen bezoeksrecht heb.

Dus ik heb samen met de vader een heel parcour afgelegd (1 dag zien, eens blijven slapen, CAW gedaan) voor wij aan dit akkoord kwamen, dat mijn dochter om de 14 dagen naar mij komt en de vakanties verdeeld. Tot hier toe lukt dat goed.

Maar zoals de dochter aan geeft en zegt wilt ze graag terug bij mij (ons, mijn partner en haar broer) komen wonen.

Ik weet inderdaad dat zij op haar 12jaar gehoord kan worden. Heb het zo een beetje zelf meegemaakt.

Maar heb zo het gevoel dat ze toch geen 2 jaar wilt wachten tot ze de leeftijd van 12jaar is.

Kan zij gewoon bij mij komen wonen zonder rechtszaak? Of toch niet?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 jun 2018 00:38

U hebt dus nog steeds gezagsouderschap alleen de verblijfsregeling is bij vader en soms een dag bij u?
Wat is de reden dat de rechtbank die regeling heeft opgelegd?

Anime
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2018 12:28

Ik citeer wat er op het vonnis staat.
Ouderlijk gezag - hoofdverblijf:

Zegt voor recht dat het ouderlijk gezag over het minderjarige kind van partijen, (naam kind), geboren (datum), exclusief door de vader wordt uitgeoefend met inschrijving en hoofdverblijf van het kind op zijn adres.

De overeenkomst omtrent mijn dochter te zien is ONDERLING vast gelegd op papier.
Zo komt zij, om de 14 dagen een weekend naar mij dus ook slapen, de vakanties zijn verdeeld, in de zomervakantie 2 weken papa, 2 weken mama enz...
Dit is dus Niet vastgelegd door de rechtbank.

Kan ik mijn dochter gewoon terug bij mij laten wonen zonder rechtszaak? of niet?

Fons54
Berichten: 445

#6 , 04 jun 2018 18:12

Je kunt zolangje ex ermee akkoord gaat. Bij het minste ruzie is het vonnis dat telt.

Anime
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jun 2018 19:35

Dank u wel voor de info.
Eigenlijk is het dus beter en safe voor een zaak te starten en te zeggen dat zij bij mij terug woont, moest het zo zijn.

Fons54
Berichten: 445

#8 , 04 jun 2018 21:09

Dank u wel voor de info.
Eigenlijk is het dus beter en safe voor een zaak te starten en te zeggen dat zij bij mij terug woont, moest het zo zijn.

Het beste zou zijn om overeen te komen met je ex en jullie overeenkomst laten bekrachtigen door de familierechtbank.

Anime
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jun 2018 18:03

Bedankt voor de info! Dit zou inderdaad allemaal beter en gemakkelijker zijn !!! we zullen zien wat er gebeurt verder! Sorry voor de late reactie!

Terug naar “Echtscheiding”