Halen/brengen/ Wettelijk?

MamaFie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Halen/brengen/ Wettelijk?

#1 , 24 mei 2018 13:43

Beste,

Ik heb een vraag rond halen/brengen van de kinderen.
Mijn ex verhuisde, zonder toestemming, meer dan 50 km verderop.
1 keer om de 14 dagen gaan mijn 2 dochters naar Lommel. Ik woon in Leuven met de kinderen.
Hij haalt ze op.
Aangezien Lommel vanuit Leuven ver en tijdrovend is, laat ik mijn dochters (15 en 17 jaar) met de trein terugkomen.
Nu weigert de papa hen naar het station te brengen in Lommel en zegt hij dat ik ze MOET komen ophalen?
Is dit zo? Is er ergens een wet die zegt dat als één van de 2 ouders verhuisd, vb meer dan 50 Km verder, dat HIJ/ZIJ instaat voor het vervoer? Aangezien ik hier niet om gevraagd heb.
Er is een vonnis, maar dat is van 3 jaar geleden, er staat niets in ivm verhuis. Ook de alimentatie verloopt moeizaam. Hij gebruikt ook drugs waar de kinderen bijzijn. Kan ik daar iets mee?
Het vonnis is vb ook gebaseerd op het moment dat mijn ex werkloos was. De alimentatie bedraagt 324 Euro/maand. Kan ik dat laten herzien?
Is er een manier om het vonnis snel en gemakkelijk te laten UPDATEN?

Graag zonder teveel gedoe, geen torenhoge gerechtskosten. ( We hebben 3 jaar geprocedeerd, het heeft me een half huis gekost)

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Arwen
Berichten: 46

#2 , 25 mei 2018 10:02

Mijn ex is 65km verderop gaan wonen. De 3 kinderen waren toen hij vertrok tussen de 10 en 15 jaar oud.
Ze gaan al de hele tijd met de trein op en af. We brengen ze en halen ze af aan het station. We wonen beiden landelijk.
Nu gaat alleen de jongste (14 jaar) nog bij zijn vader. Er is even een meningsverschil geweest over vanaf welke leeftijd een kind alleen met de trein kan reizen.
Alleen de kinderen morren omdat zo'n treinreis met overstappen idd erg tijdrovend is.
Wij zijn gescheiden met EOT, maar die is zeer moeizaam tot stand gekomen en alle communicatie verloopt per e-mail (1 per maand) en via de kinderen.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2018 11:38

Beste,

Ik heb een vraag rond halen/brengen van de kinderen.
Mijn ex verhuisde, zonder toestemming, meer dan 50 km verderop.
Ik snap de vraag, maar uw ex heeft uiteraard geen toestemming nodig om te mogen verhuizen, hou dat wel indachtig.

De gevolgen voor de kinderen en praktische omgangsregeling: dat is iets anders. Er is geen enkele wet die verbiedt om de kinderen op de trein te zetten in uw omgangsperiode. Met andere woorden: als ze volgens het vonnis/EOT/... bij uw ex zijn tot 18u, beslist u wat er om 18u01 gebeurt. Het afdwingen om ze te begeleiden naar het station kan u weliswaar niet, maar lijkt me een logische tussenstap in het belang van jullie kinderen? Ik vrees dat goeie communicatie daar de sleutel is, wat waarschijnlijk ontbreekt. Probeer samen na te denken over een efficiënte en pijnloze manier om kinderen op en af te krijgen, kwestie van te vermijden dat één of beide opeens niet meer op en af wil gaan en contact verliest met één van beide ouders.

Alimentatie: u kan altijd een verzoekschrift indienen onder 'gewijzigde situatie' om de alimentatie te laten herzien, maar ik zou dat persoonlijk niet doen. Als uw financiële situatie niet slechter is dan ten tijde van het vonnis, zie ik niet in waarom u opeens méér alimentatie zou willen? Onder het mum dat uw ex nu meer verdient, is slecht uitgangspunt: het gaat over een vergoeding voor de verblijfsgebonden kosten als de kinderen bij u zijn - en tenzij die kosten opeens veel zwaarder zijn OF uw financiële situatie slechter is geworden, is er geen nood om aan die alimentatie te raken.
Waar komt het kindergeld uit? Is er een kindrekening? Hoe verloopt de communicatie? Hoe weet u dat uw ex drugs gebruikt? Heeft u daarvan feiten?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 25 mei 2018 14:56

Iets wat me het meest verontrust in heel dit verhaal is uw mededeling dat de vader drugs gebruikt in het bijzijn van de kinderen. Dat mag u niet gedogen, want dat is verboden én dat kan een gevaar betekenen voor uw kinderen. Dus doe hiervan melding bij de politie. ik neem aan dat u daar niet zelf getuige van was, maar de kinderen u dit vertelden. Deel dit ook op deze manier mede aan de politie: dat deze mededeling van wie het u vertelde u verontrust.

MamaFie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 mei 2018 08:24

Dank je voor de reactie!
Het zijn idd mijn kinderen, maar ook mijn (ex)schoonzus (dokter) en (ex)schoonbroer, die me spraken aan over het drugsgebruik. Het is zo dat hij space-cake maakt en ook gewoon weed rookt in het bijzijn van de kinderen.

De kinderen hebben wel wat bang van zijn reactie, dus alles wat met het gerecht of politie te maken heeft, willen zij vermijden. Doch wil ik het hierbij niet laten.


Mvg,

Terug naar “Echtscheiding”