Kinderbijslag/Kortgeding

Libais
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kinderbijslag/Kortgeding

#1 , 24 mei 2018 00:17

Ik ben 7 jaar gescheiden van mijn ex-vrouw. Ik ben recent te weten gekomen dat ik als vader recht heb op de kinderbijslag omdat mijn kind bij mij is gedomicilieerd. Ik heb hierop het kinderbijslagfonds gecontacteerd en zij gingen dit in orde brengen. De advocaat van mijn ex-vrouw heeft een vonnis van kortgeding doorgestuurd waarin staat dat mijn ex de kinderbijslag ontvangt. Bij de echtscheidingsprocedure is dit niet hernomen, meer nog er wordt niets van kinderbijslag vermeld. Het kinderbijslagfonds deelde mij toen reeds mee dat het vonnis van mijn ex-vrouw niet voldoende was, omdat dit een voorlopige maatregel was. Nu zijn ze erop teruggekomen en weten ze het zelf niet goed. Ze gaan dus toch maar uit van het kortgeding. Mijn raadsman doet geen moeite. Kan iemand mij advies hierover geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 mei 2018 11:30

Er zijn twee zaken die je moet onderscheiden bij kinderbijslag: de persoon die het recht opent (standaard is dat de vader) en de uitkeringsgerechtigde (standaard is dat de moeder). Concreet: 'papa' opent het recht om kinderbijslag te ontvangen die aan 'mama' betaald wordt. Logica erachter is eeuwenoud en volledig achterhaald: mama krijgt geld van de overheid omdat papa moet werken en dus minder kan zorgen voor het kind.
In elk geval: bij een echtscheiding of split van de ouders, blijft het kinderbijslagfonds betalen aan de persoon waar het dat voordien deed. Als dat vroeger dus uw ex was, dan zal dit zo blijven. Tenzij het letterlijk in een vonnis staat (en dus met het vonnis gewijzigd wordt), heeft het kinderbijslagfonds niet het recht om dat te wijzigen.
Te weinig informatie echter om te beslissen wie het kindergeld daadwerkelijk toekomt: hoe oud zijn de kinderen intussen? Is er een kindrekening? Hoe is de verblijfsregeling: 50/50 of anders? Wordt er onderhoudsgeld betaald? ... In elk geval: kinderbijslag behoort het kind, niet de ouders. Het moet dus dienen om kosten van het kind te betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2018 11:38

Het doel van de wet is dat zij of hij die het kind onderhoud het kindergeld krijgt, meestal is dit volgens de domicilie van het kind .
ART:65 Indien de persoon aan wie de kinderbijslag wordt betaald krachtens het eerste lid het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult.]
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2018 11:41

Het doel van de wet is dat zij of hij die het kind onderhoud het kindergeld krijgt, meestal is dit volgens de domicilie van het kind .
ART:65 Indien de persoon aan wie de kinderbijslag wordt betaald krachtens het eerste lid het kind niet daadwerkelijk opvoedt, wordt de kinderbijslag betaald aan de natuurlijke of rechtspersoon die deze rol vervult.]
In een 50/50 regeling valt dat moeilijk uit te maken hé. Blijkbaar toch ook in de rechtbank een hot topic aan het worden: hoe het kindergeld verdelen en wat bij verhoogde kinderbijslagen: wie krijgt wat...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2018 11:50

Normaal heeft men toch een kind rekening waar men de grote kosten van het kind mee betaalt, maar inderdaad brengt soms moeilijkheden mee en de rechter moet het dan uitspreken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Libais
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2018 13:42

Mijn kind is 13 jaar en het is co-ouderschap.
Mijn ex krijgt 300€ onderhoudsgeld, 90€ alimentatie en dus de afgelopen 7 jaar verhoogde kinderbijslag.
Ik heb de eerste maanden onderhoudsgeld en alimentatie betaald. Ik ben hiermee gestopt toen bleek dat geen enkele rekening werd betaald. Daarna heb ik alle kosten op mij genomen: school, kledij, orthodontie, hobby’s, zelfs vakantie met haar mama moest ik ophoesten. Ik heb haar uit de nood geholpen met huurachterstand omdat ze al haar geld had gespendeerd aan een maand vakantie, etc...Mijn fout is geweest dat ik veronderstelde dat mijn ex hier stilzwijgend akkoord mee was. De periode van onderhoudsgeld is immers bijna voorbij en uiteraard krijg ik nu de rekening gepresenteerd voor achterstallig onderhoudsgeld en alimentatie. Uiteraard kan ik niet al de kosten meer reconstrueren, maar dat is mijn fout geweest en daar leg ik mij bij neer. Ik ben nu wel aan het afbetalen.
Gezien de situatie kan ik wel de kinderbijslag gebruiken. En wettelijk gezien heb ik hier recht op. Bovendien stapelen de schoolrekeningen zich weer op, want mijn ex-vrouw koopt liever de nieuwste iPhone. Uiteraard is het wegvallen van de verhoogde kinderbijslag een streep door haar rekening. Vandaar dat zij haar pro deo advocaat heeft ingeschakeld.
Het kinderbijslagfonds stelt dat aangezien het eindvonnis niets van de kinderbijslag herneemt het kortgeding van toepassing blijft. Als ik dit doortrek dient in elk vonnis dan te worden opgenomen ‘wettelijke kinderbijslag van toepassing’. Ik heb de griffie gecontacteerd en zij zegt dat het kortgeding vervalt bij het eindvonnis. Ze kan geen attest opstellen, want de wet moet gewoon toegepast worden. Ik heb dit meegedeeld aan het kinderbijslagfonds, maar zij hebben het intern nog eens besproken en volgen het kortgeding. Ik heb er wettelijk recht op, maar niet feitelijk. Ik heb hen het nummer van de griffie doorgestuurd. Wat kan ik nog meer doen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2018 14:02

De maatregelen die tijdens de echtscheidingsprocedure in kort geding bevolen worden m.b.t. de kinderen blijven ook na de echtscheiding van kracht. Dit is ook zo voor het onderhoudsgeld dat voor de kinderen moet betaald worden. Dus ook voor wie uiteindelijk recht heeft op het kindergeld.

Terug naar “Echtscheiding”