Loonsverschil

Grevensteiner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Loonsverschil

#1 , 23 mei 2018 16:49

Waarschijnlijk een klassieke vraag. Mijn echtgenote en ik zijn van zin om na 19 jaar te scheiden. Ik verdiende tijdens heel die periode gem over die 19 jaar 200 euro/maand meer, ook omdat we wilden dat zij 4/5 zou werken. We hebben gemeenschap van goederen, geen contract. Kan mijn meerinbreng verrekend worden bij verkoop van onze eigendom? Wij hebben ook, destijds een schenking van haar ouders gekregen, deze werd schriftelijk onder de partijen getekend (geen notaris). Kan zij dit laatste voor zich claimen, want dit is ook gemeenschappelijk in de pot gegaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2018 16:56

We hebben gemeenschap van goederen, geen contract.
Als je geen contract hebt, ben je dan niet onder het wettelijk stelsel getrouwd? Dit is toch geen gemeenschap van goederen?

Als u onder het wettelijk stelsel valt, zal jullie loon (ook al verdiende jij meer) in de gemeenschap zitten, maar de schenking niet. Schenkingen (en erfenissen) behoren bij mijn weten tot het eigen vermogen. Dit is dus niet "gemeenschappelijk in de pot gegaan". Kortom, als de woning verkocht wordt en de opbrengsten worden verdeeld, kan uw echtgenote de schenking inderdaad opeisen. De rest zal dan in twee gedeeld worden. Het feit dat jij meer verdiende zal daar weinig aan veranderen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Grevensteiner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2018 17:01

Bedankt voor een snelle reactie. De schenking is wel naar de gemeenschap gegaan. Als ik het dus goed begrijp, worden inkomsten (schenking, loon, erfenis, lottowinst) welke naar een gemeenschappelijk doel gaan, niet gelijk afgehandeld. De schenking werd geïnvesteerd in de woning, evenals onze lonen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2018 07:49

Onder het wettelijk stelsel gaat loon, interesten, lottowinst naar de gemeenschap, maar erfenissen en schenkingen niet. Die blijven bij het eigen vermogen. Tenzij een schenking expliciet ingebracht wordt in het gemeenschappelijk vermogen, maar daar zal je dan toch een bewijs moeten van hebben.

Verder weten we nog altijd niet of je nu onder gemeenschap van goederen of het wettelijk stelsel getrouwd bent.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Grevensteiner
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mei 2018 10:14

We zijn getrouwd onder wettelijk stelsel, en de schenking is volledig gebruikt voor de renovatie van het huis.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2018 10:33

Bij de schatting zal de schenking er van af moeten getrokken worden in het voordeel van je partner.
Als de lonen is van beiden loons verschil kan men hier niet inroepen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2018 12:05

We zijn getrouwd onder wettelijk stelsel, en de schenking is volledig gebruikt voor de renovatie van het huis.
Het is niet omdat die schenking voor iets gebruikt is, dat deze plots in de gemeenschap komt. Zoals denlowie zegt zal die schenking alsnog verrekend worden in het voordeel van uw partner.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”