Kinderbijslag bij nieuwe samengestelde gezinnen

sandrinegh
Topic Starter
Berichten: 3

Kinderbijslag bij nieuwe samengestelde gezinnen

#1 , 19 mei 2018 09:32

Beste,

Ik ben reeds 5 jaar geleden gescheiden. Met mijn ex had ik 3 kinderen. We hadden toen beslist om hun domicilie adres bij hem te laten staan. 3 jaar geleden ben ik bevallen. Ik heb dus nu met mijn nieuwe vriend een kind erbij. Hij is zelfstandige van beroep en betaalt zijn sociale lasten in moeskroen. We wonen in aalbeke. Ik heb het kinderbijslag aangevraagd bij mij in acerta maar dat bleek niet mogelijk toen en moest via de vader gebeuren, ook al was hij zelfstandig. Dus ik krijg nu het kinderbijslag van wallonië, maar ik krijg zl 3 jaar slechts kinderbijslag voor een eerste kind. Maar voor mij is het eigenlijk mijn vierde kind. Mijn ex heeft nu ook een vriendin en is gisteren net bevallen. Hij pluisde dit uit om ook voor hem te weten wat te doen. Hij zei me dat ik recht had op 250 euro per maand ipv 92 euro en ik dus nog 6000 euro zou moeten worden uitbetaald van het kinderbijslagfonds. Ik heb dit ook nagekeken maar de kinderen staan bij mijn ex gedomicilieerd. En blijkbaar wordt daar naar gekeken. Ik werd daar nooit over geinformeerd. Anders hadden we hun domicilie bij mij gezet. Dit lijkt mij niet echt eerlijk. Het is een groot verschil tussen 90 en 250 euro. In die 3 jaar tijd is dit 6000 euro. Is er een mogelijkheid om die te recupereren? Voor mijn ex is het ook zijn vierde kind. Voor zijn vriendin is het haar eerste. We komen goed overeen en proberen er het beste uit halen en eerlijk te verdelen...wat is de beste oplossing en kan ik die 6000 euro opvragen of aanvechten? Ik werd daar nooit over geïinformeerd. Ik werd van pier naar paal gestuurd.
Bedankt om dit te bekijken.
Groeten,
Sandrine

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mei 2018 09:58

Bij de wet op het kindergeld is de grond principe dat deze uitbetaald word aan de persoon die het kind onderhoud, dus als de domicilie bij je man staat heb jij geen kindergeld voor die kinderen en is nu je jongste kind u eerste kind, mochten die drie andere bij u wonen was het u vierde kind !

Men kan moeilijk je drie eerste kinderen laten mee telen bij hun vader en dan nog eens bij u, het is waar hun domicilie staat die in u geval dat telt !

En het kindergeld is geld voor het onderhoud van het kind laat daar geen twijfel over bestaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 28 mei 2018 17:07

Dat uw ex voor zijn vierde kind meer ontvangt dan u voor uw vierde is logisch omdat in de huidige kinderbijslagregeling de feitelijke toestand geldt en de groepering van de kinderen telt. Dit is de loutere toepassing van de Alg. Kinderbijslagwet.

Uw drie kinderen staan gegroepeerd bij uw ex (domicilie bij hun vader), die samen met zijn huidige partner vier kinderen in zijn gezin heeft.
U hebt officieel slechts 1 kind in uw gezin, hoewel het uw vierde kind is, maar enkel dit kind is bij u gedomicilieerd.
U zal voor uw kind wel een ietwat hogere uitkering (93,93€) ontvangen omdat Wallonië en Brussel de bedragen al twee jaar indexeren i.t.t. Vlaanderen (92,09€).

Nu kon ik niet uit uw topic afleiden of u met uw ex de kinderbijslag voor elk van uw gezamenlijke kinderen onderling verdeelt of een andere onderlinge regeling hebben, maar voor die kinderen veranderen de bedragen niet zelfs al is er een kind is bijgekomen met de andere partner.

Vanaf 1 januari 2020 krijgt elk nieuwgeboren kind eenzelfde bedrag (verschilt per regio).
Voor Waalse uitkeringen: https://www.aviq.be/fichiers/Triptyque- ... llonie.pdf
Voor de kinderen geboren vóór die datum verandert niets.

Reclame

sandrinegh
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 29 mei 2018 20:30

Bedankt voor jullie reactie,

En toch vind ik het niet eerlijk. Voor mijn ex en mij maakte ons dat niet uit waar de kinderen gedomicilieerd stonden. Hadden ze gewoon bij hem laten staan omdat we daar woonden en niets moesten veranderen....hadden ze van het kinderbijslagfonds mij toen uitgelegd dat als de kinderen bij mij gedomicilieerd zouden zijn dat het dan mijn vierde kind zou zijn en ik meer zou krijgen hadden we dit direct veranderd. Dit is een verschil van 6000 euro!!! We doen tenslotte co ouderschap en hebben de kinderen elk een week. Het kinderbijslag komt op een gezamelijke rekening waarmee we alles van school, dokters en activiteiten mee betalen. Ik vind dat ik evenveel recht had op het kindergeld voor een vierde kind want het is tenslotte wel een vierde kind voor mij en geen eerste. Vandaar vind ik dit niet rechtvaardig en onterecht dat ik daar geen informatie van kreeg toen ik het kindergeld aangevraagd heb.
Groeten

Sandrine

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 01 jun 2018 17:27

Ik begrijp uw gevoel van onrechtvaardigheid, maar die regels zijn al zo lang bekend.
Het is echter niet de taak van een kinderbijslagfonds om ouders te adviseren over het financieel voordeel, maar om te handelen zoals de wet voorschrijft. Het is de taak van de ouder om zich te informeren.
Alle informatie over diverse gezinssituaties, groepering en kinderbijslagen is altijd al beschikbaar geweest en die vind je dan ook al jaren op de website van Famifed en de andere kinderbijslagfondsen terug.

Uw kinderen en dat van uw ex met zijn partner zijn samen gegroepeerd, dus telt de rangorde. In de toekomst valt die rangorde weg voor nieuwgeborenen, en krijgt elk kind dan eenzelfde bedrag. Vanaf dan zal er ook veel geklaag zijn omdat grotere gezinnen dan minder krijgen vanaf 2020 tegenover grote gezinnen met kinderen geboren vóór 2020.

Hoe dan ook, aan de bedragen van uw eerste kinderen verandert niets, en gezien die op een kindrekening worden gestort, verandert daar ook niets aan. Die bedragen blijven immers dezelfde.

Terug naar “Echtscheiding”