contactrecht baby

Taly99
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

contactrecht baby

#1 , 19 mei 2018 03:00

Hallo, mijn partner heeft me net verlaten en we hebben een zoontje van 8 maand samen.
Graag had ik willen weten wat het minimum contactrecht is voor hem. Hij is de papa van ons zoontje maar buiten spelen en zot doen met hem en hem s'morgens of s'avonds zijn flesje geven heeft hij tot nu toe niet veel anders gedaan.
Hij heeft ook 2 zoons uit een vorige relatie die 11 en 14 jaar zijn. Deze maken steeds ruzie met elkaar en gaan er soms nogal heel hevig aan toe en ik heb geen vertrouwen in hun. Hoe vaak ben ik verplicht om mijn zoontje mee te geven met zijn papa en zijn broer's?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 19 mei 2018 08:49

De vader heeft geen "contactrecht" zoals je dat noemt, maar wettelijk oefent hij samen met jou het ouderlijk gezag uit. Dat houdt een aantal rechten en plichten in. één van de rechten is het recht om het eigen kind op te voeden en er een ouder-kindrelatie mee op te bouwen en te onderhouden. Dat relationele recht van de ouder is ook een recht van het kind. Het gaat hier dus niet om contactrecht, maar het recht om voldoende tijd en ruimte met elkaar te delen om een volwaardige relatie te onderhouden. Uiteraard is de baby nu nog erg jong, maar als één van beide ouders vraagt (via de rechtbank) om een gelijke verblijfstijd (50/50) moet de rechter dat in principe toestaan. Vaak staan ze dat bij heel jonge kinderen progressief toe. Men start met bvb. weekend enmiddenweekse verblijven en evolueert naargelang het kind opgroeit naar een 50/50 verblijf. Uiteraard moet een vader ook in zijn zorgende rol kunnen groeien. Dat kan niet met korte "bezoekjes". Stel in een eerste fase twee momenten per week voor zonder overnachting en als je dat prima verloopt, stap dan over naar dagen met een overnachting. Laat overgangen naar een ander verblijfsregime niet samenvallen met belangrijke omschakelingen (1e kleuterklas, 1e leerjaar, begin van het schooljaar etc...)

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 19 mei 2018 13:39

Vind ik altijd raar dat moeder belangrijker zou zijn bij een jong kind dan een vader.
Of een vader minder belangrijk zou zijn.
Ken meerdere vaders die vanaf de geboorte voor hun kind of kinderen moesten zorgen om allerlei redenen en die deden het echt niet slechter of beter dan moeders.
(Dit eventjes off the record :D )

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”