op vakantie in co-ouderschap

Papa2010
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

op vakantie in co-ouderschap

#1 , 11 mei 2018 19:41

Hallo,

Ik leef sinds 2013 in een gelijk verdeelde verblijfsregeling voor onze dochter van 7 jaar die bij haar mama staat gedomicilieerd. Er is een wissel op vrijdag. Het KIDS ID dient volgens het vonnis telkens met het kind meegegeven te worden maar de mama houdt die af en toe gewoon bij of geeft ze enkele dagen later pas af. Hierdoor verhindert ze de bewegingsvrijheid om onze dochter bij haar oma op bezoek te laten gaan die immers vlak aan de NL grens woont. Haar mama eist nu een exact adres en telefoonnummer vooraleer ze haar akkoord geeft wanneer ik met onze dochter naar het buitenland zou gaan. Zelf gaat ze zonder mijn medeweten geregeld naar het buitenland. Ik begrijp de redenering echter niet.

Ik vraag me af of ik met ons kind op vakantie (met het vliegtuig binnen Europa) mag gaan indien de mama dit weigert? Ik wil gerust een locatie opgeven (land/stad) en ze heeft mijn nummer sowieso al... Mogelijk is ze uit op het telefoonnummer en adres van mijn vriendin die nu nog in het buitenland woont.
Haar mama zal echter geen document ondertekenen zolang er geen tel en exact adres is.

Omgekeerd vraag ik me nu af of ik zo'n reisdocument ook kan opvragen?

alvast dank voor jullie toelichting
vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 11 mei 2018 20:43

Binnen een goede co-ouderschapscommunicatie is het natuurlijk normaal dat de ene ouder de andere inlicht dat hij of zij een reisje plant naar het buitenland met het gezamenlijke kind. Maar het zou voldoende moeten zijn te melden dat je bvb een weekendje naar Nederland gaat bij de oma, of een uitstap naar Parijs. Waar en bij wie, mag u vertellen, maar kan de andere ouder niet eisen om te weten. Dat zijn de zaken van de andere ouder niet. en in ruil voor die informatie pas de nodige documenten geven is zo ongeveer mentale afpersing. Het tweede punt is, is dat u als wettige ouder perfect het recht heeft om op reis te gaan met jullie kind. De moeder heeft daar niet eens haar toestemming voor te geven. Zij moet daar geen toelatingspapier voor tekenen, dat heeft u niet nodig. En als de moeder u weigert het ID mee te geven, kan dat het onderwerp uitmaken van een PV. Laat de andere ouder rustig weten dat ze zich best bij een objectieve juridische deskundige informeert over haar rechten ivm reizen en ID-papieren van jullie gezamenlijke kind in verblijfsco-ouderschap. Dat je niet wenst dat ze door het foutief interpreteren van haar rechten uw rechten zou schaden en bijgevolg vervolgbare feiten zou plegen.

Papa2010
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2018 13:10

Heel erg bedankt voor uw erg snelle en adequate toelichting Eylis!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”