Echtscheiding kot betalen

Ced1606
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding kot betalen

#1 , 06 mei 2018 18:02

Dag iedereen

Mijn vriendin bevindt zich in een moeilijke situatie.
Haar ouders zijn al van jongs af aan gescheiden en het voorbije jaar zat ze op kot.
Het probleem dat zich nu voordoet is dat ze geen al te goede band heeft met haar papa, ze had altijd het gevoel dat hij al haar pogingen tot contact afwimpelde. Nu zou ze volgend jaar terug op kot gaan aangezien ze anders om 5u zou moeten opstaan en ze vervolgens 2u onderweg zou zijn naar haar school, dit wil dus ook zeggen dat ze 's avonds pas tegen 8-9u thuis is en vroeg moet slapen om de volgende dag weer om 5u op te staan. Dit lijkt mij een zeer onrealistische situatie, die zowel haar mogelijkheid tot studeren, als haar mogelijkheid tot ontspanning in gevaar brengt.

Ze heeft het gevoel dat haar papa het komende schooljaar gaat weigeren om nog mee te betalen voor haar kot, maar tot zo ver mijn kennis gaat kan hij dit niet doen aangezien het in haar situatie een noodzakelijke studiekost is.
Ik heb vernomen dat er uitzonderingen gemaakt worden door de vrederechter indien ze moedwillig geen contact meer met hem heeft opgenomen. Dit is echter niet het geval en hier is dan ook bewijsmateriaal van. Ik ben dus van mening dat hij daadwerkelijk zal moeten meebetalen.
Klopt mijn mening hier over of ben ik hier mis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 06 mei 2018 18:13

Hoe oud is dochter?
Alimentatie moet betaald worden zelfs bij meerderjarige ook bijzondere kosten ( als voorzien).
Omgangsrecht afdwingen stopt op 18 jaar. Dan beslist de meerderjarige jongere zelf of er contact is.

Ced1606
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 mei 2018 19:05

Ze is meerderjarig, maar de stroeve communicatie is er al een aantal jaar.
Valt een kot onder bijzondere kosten?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 06 mei 2018 20:41

Kan hangt af van het vonnis of arrest.
Valt wel onder studiemogelijkheden en als het de 'goedkoopste en meest praktische' oplossing is dan denk ik dat u wanneer u naar de rechtbank zou stappen omdat u niet akkoord gaat aan het kortste eind te trekken.
Bestaat de kans dat u via een derde toch met dochter kan praten?
Kot in studentenhome of in eentje met roomservice is een groot verschil.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 10 mei 2018 23:01

PS vrederechter is al 4 jaar niet meer bevoegd is volledig overgeheveld naar familierechtbank.

Claudiatje
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2018 13:07

Hallo,

wij hebben deze situatie meegemaakt met mijn stiefdochter over zoveel jaar.
Mijn echtgenoot heeft haar sedert haar 15 j niet meer gezien en ze had recht op kot, boeken, rekeningen enz.... Zolang ze een deftig parcours aflegde qua studie, en tot haar 25 j. Daarna moest ze het zelf bekostigen omdat 1tot2diploma's te begrijpen waren maar dat ze niet de eeuwige student kon uithangen.
Dus papa gaat moeten betalen, de noodzaak van een kot is er, anders langere reistijden, tot ze afgestudeerd is en dit max tot 25j.

Dat was bij ons zo, dus rechters spreken altijd bij een normale student in deze zijn voordeel.

Groeten

Terug naar “Echtscheiding”