Onderhoudsplicht meerderjarig kind

Jp74
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht meerderjarig kind

#1 , 04 mei 2018 14:19

Beste,

Mijn zoon is 19 jaar en weigert om werk te zoeken, na de zoveelste ruzie had ik hem een keuze gegeven werk zoeken of alleen gaan wonen. Hij is verhuisd en woont nu officieel bij mijn schoonbroer, op dat moment ging hij nog deeltijds naar school ( 2 dagen per week) en zat de rest van de week op zijn computer. Ik betaal hem 200 euro per maand (120 euro kindergeld waar hij eigenlijk recht op heeft en 80 euro extra) en betaalde ook zijn school rekeningen.

Nu blijkt dat hij sinds 23/04/2018 uitgeschreven is bij zijn school, dus hij gaat niet meer naar school, hij heeft ook niets van Diploma's en of getuigschriften. Hij heeft zich ingeschreven als werk zoekende maar Stempelen zal hij niet kunnen daar hij geen enkel getuigschrift heeft.
Dus is hij naar het OCMW gegaan voor een leefloon en hem kennende zal hij wel geen werk zoeken. Dus ben ik bij wet verplicht om hem te onderhouden tot hij afgestudeerd is. Hoe gaat dat in deze situatie?? Hij zal nooit afstuderen, dus moet ik hem dan blijven onderhouden?? Hij wil gewoon geen werk zoeken, laat niets meer van zich horen.

Zijn leefloon bedraagt 598 euro en wij moeten dan iedere maand een bedrag terugstorten aan het OCMW.

Helaas vind je teveel tegenstrijdige informatie terug op internet en voor ik begin met een advocaat in te huren wil ik zeker zijn dat ik het juist heb.

Wat zijn mijn plichten en rechten in deze situatie??

mvg

JP

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 mei 2018 19:45

Het leefloon van het OCMW is een tijdelijke maatregel. Na een zekere tijd zullen die eisen gaan stellen. Het kan niet dat een gezonde jongeman jarenlang een uitkering ontvangt. Het OCMW zal eisen dat hij werk zoekt of hem zelf te werk stellen in de sociale economie.
Voorlopig idd zal het OCMW een bepaald deel van het leefloon van u terug vragen.
Bespreek wel de situatie zelf met het OCMW.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”