Bijzondere kosten betalen als gewoon onderhoudsgeld niet opgebruikt is

bertmarder
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bijzondere kosten betalen als gewoon onderhoudsgeld niet opgebruikt is

#1 , 02 mei 2018 11:13

Hallo,

Mijn ex-echtgenote ontvangt onderhoudsgeld voor de kinderen+ het kindergeld+de kinderbijslag.

Wanneer zij bijzondere kosten vraagt/bewijst, kan ik dan vragen dat zij eerst bewijst dat het onderhoudsgeld, kindergeld en de kinderbijslag is opgebruikt?

Of dien ik sowieso de bijzondere kosten extra te betalen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 mei 2018 11:34

Is kindergeld en kinderbijslag niet hetzelfde.?

Arwen
Berichten: 46

#3 , 02 mei 2018 12:14

Alleen de 'bijzondere kosten' moeten door bewijzen gestaafd worden.
De allimentatie niet.
https://www.notaris.be/download/%252Fpa ... -v2014.pdf
Wat staat er in het vonnis ?

Reclame

bertmarder
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2018 14:34

Mijn vraag is gewoon of ik de volle bijzondere kosten dien te betalen als er nog iets overschiet van het onderhoudsgeld/kindergeld of mag die overschot afgetrokken worden van de bijzondere kosten.

bijvoorbeeld:
ik dien 500 euro onderhoudsgeld te betalen en er is 500 kindergeld, dus 1000 euro in totaal

er zijn in de maand 800 euro gewone kosten geweest en 400 bijzondere kosten.

Mag ik dan zeggen: gebruik de 200 euro (1000-800 euro) van het onderhoudsgeld/kindergeld die over is om de bijzondere kosten voor de helft te te betalen?

Of dien ik sowieso 400/2: 200 euro bijzondere kosten te betalen, ongeacht of het gewone onderhoudsgeld/kindergeld op is.

Bedankt!

eylis
Berichten: 8842

#5 , 02 mei 2018 14:59

Maar of de gewone alimentatie en kindergeld opgebruikt zijn op het einde van de maand of niet, is uw zaak niet....U hebt elk een eigen huishouding en u kan onmogelijk inzage eisen inzage in de boekhouding van de andere ouder haar/zijn huishouding en of er yoghurt van merk X of merk Y gekocht wordt etc....Dat is inbreuk op het privéleven. en stel nu nog dat de andere ouder u de boekhouding wél laat zien, dan zijn er inderdaad maanden dat er misschien wat over is. En er zijn andere maanden dat er grote uitgaven zijn. De gewone alimentatie is zo berekend dat je dit op jaarbasis moet bekijken.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2018 15:32

Als het vonnis of de overeenkomst bepalen dat u moet tussenkomen voor de bijzondere kosten moet u dit doen. Wat uw ex met het onderhoudsgeld doet heeft daar niets mee te maken.

Terug naar “Echtscheiding”