omgangsrecht

ginadr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

omgangsrecht

#1 , 30 apr 2018 22:32

Beste,

Ik zat met een vraag, ik en mijn ex wonen niet samen we hebben wel een kindje samen.
Hij komt nu steeds aan met het idee dat hij ons zoontje voltijds bij hem wil houden en dat ik hem enkel mag bellen en af en toe in het weekend eens mag zien. Hiervoor vroeg ik mij af of dit wel dergelijk kan.
Mijn zoontje is 4 maand en hij heeft zijn zoon erkent. Hij heeft wel geen officieel adres en heeft ook geen woon plaats. Ook heeft hij GEEN werk of andere inkomen van ocmw of werkloos uitkering .Hij heeft een juridisch verleden en is voorwaardelijk vrij, hij dreigt ermee om ons zoontje mee te nemen naar Afrika. Wat zijn zijn rechten en wat zijn de mijne ? Ik panikeer helemaal van het idee dat hij met mijn zoontje zou weg gaan want hij is wel dergelijk in staat om zo iets te doen.

Groeten,

Gina

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 01 mei 2018 08:59

Even samenvatten: de vader van je zoon heeft geen domicilie, geen werk, geen leefloon of uitkering, heeft een juridisch verleden en is voorwaardelijk vrij. Dat is niet niks en garandeert weining stabiliteit en veiligheid voor een jong kind. Beide oiuders hebben omgangsrecht, dus exclusief verblijf bij de vader kan hij niet eisen. Ook mag hij het kind niet voltijds meenemen naar een ander land. Dan schendt hij jouw omgangsrecht. Het omgangsrecht waar hij recht op heeft, zou door een rechter alleszins aan voorwaarden gekoppeld worden. Immers: zoals de situatie nu is, heeft de vader niet eens een woning waar hij de baby kan ontvangen. Stel dus voorlopig voor dat hij in de eerstvolgende periode onder toezicht van jou of een andere persoon die jij aanduidt regelmatig omgang kan uitoefenen op een plek die jij ook aanduidt. Meldt hem dat je de omgangsregeling kan aanpassen en versoepelen als de elementaire voorwaarden verbeteren: namelijk: een eigen (geriefelijk en veilig) domicilie-adres, een inkomen, en de afhandeling van het gerechtelijk dossier. (Als er drugs in het verhaal voorkomen, sta je onder geen beding omgangsrecht toe buiten je toezicht) Vertel er bij dat hij zich best informeert over zijn wettelijke rechten en plichten in zijn specifieke situatie.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”