Zonnepanelen

Fontein37
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen

#1 , 28 apr 2018 17:00

Hallo,

Ik bezit zonnepanelen die ik jaren geleden heb aangekocht en die, na verhuis ervan, nu op de gemeenschappelijke woning liggen. Nu komt de echtscheiding. De zonnepanelen geven nog recht op certificaten. Mijn partner is niet bereid om de nog te verkrijgen certificaten op mijn naam, in mindering te brengen van de verkoopprijs van de woning. Het gaat hier nog over een redelijk bedrag. Hoe kan dit geregeld worden met de toekomstige koper van de woning ? Recht van opstal of andere regeling. Mijn partner beweert dat de panelen niets meer waard zijn. Nochtans lees ik dat panelen een afschrijvingsperiode van 20 jaar hebben. Wij zijn getrouwd “scheiding van goederen”. De panelen zijn aangekocht voor mijn huwelijk en volledig door mij betaald. Het was destijds ook een aanzienlijke investering.
Mijn partner beweert dat de panelen nu gemeenschappelijk zijn, omdat de woning gemeenschappelijk is, ieder de helft. Wat zegt de rechtspraak hierover ? Ik lees “onroerend door bestemming” of “onroerend door incorporatie”. De panelen kunnen perfect meegenomen worden. Heeft er iemand raad om dit vredelievend op te lossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2018 20:51

In mijn geval (dat hetzelfde is) bleven de zonnepanelen van mij, want voor het huwelijk aangekocht. Ondanks dat een deel van de groene lening gezamenlijk is afbetaald tijdens het huwelijk. Zonnepanelen zullen na verkoop van de woning op mijn kosten verwijderd worden en op mijn nieuw aangekochte woning komen. De woning staat te koop, 'zonder zonnepanelen'. Advocaten van beide partijen en notaris vonden dat logisch. Wat het ook is.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”