Kosten internaat

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

Kosten internaat

#1 , 26 apr 2018 08:02

Bij het nalezen van mijn EOT van 10 jaar geleden merk ik op dat mijn ex-man de helft van de studieverblijven dient te betalen.

Ik veronderstel dat het internaat ook aanzien word als studieverblijf? Wij waren beiden akkoord onze zoon op internaat ging. Echter betaal ik al 2 jaar de kosten alleen.

In mijn eot staat hij mij maandelijks een allilentatie moet betalen voor de kinderen en dan staat de regel eronder:
De heer ... zal daarenboven aan mevrouw... terugbetalen de helft van de buitengewone uitgaven voor de kinderen ( schoolreizen, geneeskundige verzorging, sportkampen , reizen naar het buitenland , studieverblijven en dergelijke meer... )
Begrijp ik het dan goed dat hij de helft van het internaat bovenop de allimentatie dient te betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#2 , 26 apr 2018 11:35

Uw ex-man dient inderdaad de helft van het studieverblijf bovenop de maandelijkse onderhoudsbijdrage te betalen.

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 28 apr 2018 15:55

Bedankt voor je antwoord,

Dan ga ik vanaf volgend schooljaar de helft doorrekenen aan papa ook. Tenslotte zijn we beiden akkoord met het internaat.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 28 apr 2018 16:31

Kleine nuance: het is iets ingewikkelder dan dat. In het internaatsverblijf is niet alleen de huisvesting, verzorging en "bewaking" gevat, maar ook de voeding, drank, verwarming en verbruik (internet, electriciteit, onderhoud etc). U ontvangt elke maand kinderalimentatie, maar uw kind verblijft tijdens de schoolweken slechts 2 op de 7 dagen bij u, terwijl deze kinderalimentatie wel bedoeld is voor de volle 7 dagen. In feite is dat dus pure winst. Dat kan de bedoeling niet zijn. Dus u kan inderdaad een extra vergoeding voor het internaatsverblijf aanrekenen als bijzondere kost. Maar dat kan nooit de helft van de "volle pot" zijn.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#5 , 29 apr 2018 00:57

Beste

is inderdaad genuanceerd. Vraag is of een studieverblijf gelijkgesteld kan worden met een verblijf op internaat. In de onderwijswereld wordt met studieverblijf bedoeld een verblijf in het buitenland gerelateerd aan het onderwijs (cfr Erasmusprogramma). U mag gerust even op internet zoeken met de term 'studieverblijf'. Ik ben dus geenszins overtuigd dat je dit kan gebruiken voor een verblijf op internaat dewelke een substituut is voor verblijf thuis. Het internaat is de vervanging van de thuissituatie waarvoor u alimentatie krijgt. Het krijgen van alimentatie dient om de minderjarige te voorzien van kost en inwoning. ( bed, bad en voeding). Normaliter voorziet u de minderjarige thuis van voeding, onderdak en verzorging. DE factuur van het internaat beavt de kosten voor verblijf, kosten gebruik nutsvoorzieningen (water, verwarming, electriciteit, internet, TV) en eten+drinken. Dat zijn kosten die in de alimentatie verrekend zijn en die u niet dubbel kan doorrekenen. (u bespaart ze immers gedurende de week)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 30 apr 2018 20:49

bedankt voor jullie informatie.
Dit was ook mijn eerste idee dat de de kost van het internaat hetzelfde is als de betaalde alimentatie ( hiermee bedoel ik dus mijne x zijn helft) , vandaar dat ik twee jaar lang het internaat zelf betaalde met het deel van de alimentatie erbij berekend. Echter toen ik mijn eot aan het nalezen was ivm een eventuele verandering van verblijfsovereenkomst merkte is deze regel op van de studieverblijven.

Terug naar “Echtscheiding”