Verblijfsregeling aanpassen

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

Verblijfsregeling aanpassen

#1 , 23 apr 2018 20:24

In mijn EOT van mijn echtscheiding ( 2008) nu 10 jaar geleden zijn mijn ex en ik overeen gekomen dat onze kinderen bij mij verblijven maar alle 14 dg van vrijdag tot zondag bij papa gaan.
Nu wil onze zoon graag bij zijn papa gaan wonen.. echter is dit niet mogelijk voor zijn papa.
Maar we bekijken nu of het mogelijk is dat we overstappen naar Co ouderschap week/week voor onze zoon.
Kunnen wij dit zelf onderling regelen met de nodige afspraken vast te leggen op papier? of moeten wij zowieso terug naar de notaris of naar de rechtbank hiervoor?
Onze dochter zou wel verder blijven bij mij en dan twee wekelijks bij papa gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 apr 2018 20:40

Je kan het samen beslissen, maar dan kan er steeds door de ene of andere partij op teruggekomen worden om terug te vallen op het EOT. Dus je kan je nieuwe afspraak ook via de notaris laten registreren.

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 23 apr 2018 21:35

Bedankt voor dit snelle antwoord.

Stel dat we onderling niet tot een akkoord komen... hoe kan ik toch de wens van onze zoon laten gelden bij zijn papa ivm het Co ouderschap ?

Reclame

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#4 , 25 apr 2018 10:47

Niet.

De ouder waarbij het kind zijn/haar secundair verblijf heeft, heeft omgangsrecht. Geen omgangsplicht.
Kortom, de verblijfsregeling is niet afdwingbaar. Noch door de ouder waarbij het kind het hoofdverblijf heeft, noch door de familierechtbank.

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 25 apr 2018 22:48

Begrijp ik het dus goed dat ik er niets aan kan doen?
Mijn zoon wil bij papa gaan wonen, maar als papa niet wil kan het niet?
Ik dacht iedere ouder heeft toch evenveel rechten als plichten tegenover zijn/ haar kind?

In mijn eot staat dat we steeds de omgangsregeling onderling moeten regelen ten voordele van de kinderen...

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#6 , 26 apr 2018 11:32

Klopt, u kan de verblijfsregeling niet afdwingen van de ouder waarbij kind het secundaire verblijf heeft.

In België hebben beide ouders wel onderhoudsplicht. Dit vertaalt zich in een maandelijkse onderhoudsbijdrage en een verdeling van de bijzondere kosten. Dat is wel afdwingbaar.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2018 18:51

Heb je al een bemiddelaar overwogen? Eentje die ook naar je kind luistert en nadien met jullie bespreekt wat de wensen van het kind zijn en hoe dat kan gecombineerd worden met jullie mogelijkheden?

Cayenta
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 30 apr 2018 20:52

We zijn aan het bekijken wat we best kunnen doen... vind dit zo jammer voor mijn zoon .. twee jaar geleden wou hij al bij papa en kreeg toen een nee te horen.
Nu 2 jaar later wil hij nog steeds meer bij papa zijn ( hij is van kleins af aan altijd al gek op zijn papa geweest en wil dit dus ook niet tegenwerken!) .
Zoonlief zegt zowieso als hij 18 is gaat hij naar papa en dan kan papa hem niet meer weigeren? klopt dit eigenlijk wel?
Hoe gaat dat juist in zijn werk met zo een bemiddelaar?

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 mei 2018 21:42

Onze bemiddelaar heeft eerst enkele gesprekken met ons gevoerd. Nadien heeft ze uitgebreid met mijn dochters gepraat. Uit die gesprekken kwamen echt verrassende dingen naar boven. Het heeft onze ogen geopend. We hebben onze bestaande regeling grondig aangepast, bemiddelaar heeft alkes herschreven en is door de rechtbank goedgekeurd. Ik kan het iedereen aanbevelen, het was zoveel waardevoller dan het eerdere getouwtrek voir de rechtbank. Sinds de gesprekken bij de bemiddelaar kunben we weer op een normale manier papa en mama zijn.
Ik stuurde je via pb al de gegevens door

eylis
Berichten: 8840

#10 , 01 mei 2018 21:47

Wat uw zoon zegt klopt niet. als hij 18 jaar is, is hij volwassen en kan zijn vader niet verplicht worden hem in huis te nemen. Wat dan wél nog geldt is de onderhoudsplicht tot zijn studies afgerond zijn.

Terug naar “Echtscheiding”