Verhuis ex met kinderen

Domino1975
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verhuis ex met kinderen

#1 , 23 apr 2018 12:28

Ik ben reeds 4 jaar gescheiden. Mijn kinderen heb ik 3 weekends per maand en ik betaal elke maand alimentatie. Mijn ex heeft dus recht hierop en op het kindergeld, geen probleem.
Nu gaat zij 80km van mij af verhuizen en ben ik verplicht elke vrijdag na mijn werk 160 km af te leggen om mijn kids te gaan halen, ook geen probleem.
Nu heeft zij mij echter laten weten dat als zij uiteindelijk samenwoont met haar nieuwe vriend zij minder kindergeld zal ontvangen. En ik dus hiervoor moet gaan bijbetalen omdat ik de papa ben, ik moet dus boeten omdat zij gaat samenwonen.Is dat wetteijk zo?
Zij laat mij ook altijd meebetalen aan bril, ziekenhuis etc. kids,maar wat zij terugkrijgt van ziekenkas daar zie ik nooit iets van terug.
Graag jullie advies. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 23 apr 2018 13:37

Bent u gescheiden op basis van een vonnis of op basis van een akte (EOT)?
Zonder die kennis kunnen we veel antwoorden bedenken.

Domino1975
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2018 13:54

gescheiden met EOT

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#4 , 23 apr 2018 16:25

Dan moet de EOT strikt gevolgd worden.
Elke afwijking moet door de ouders samen overeengekomen worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 23 apr 2018 16:35

Of beslist door de rechtbank.
Als u terig naar de rechtbank gaat dan zal die niet zo blij zijn met de verhuis .... meestal is diegene die verhuisd diegene die instaat voor de kosten.
Ook feit dat ze minder kindergeld zou ontvangen...wat mij raar lijkt maar ik ken de nieuwe regeling qua bedragen nog niet zo goed.
Al lijkt het me raar dat een derde invloed heeft op de kinderbijslag.
En uiteraard kan uw alimentatiebedrag ook zomaar niet veranderen.
Wonen uw (schoon)ouders dichter bij haar nieuw adres dan u dan kan u mogelijk na onderhandelen dat als alternatief van achterlaten aangeven...

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 23 apr 2018 16:51

(Oude regeling kinderbijslag blijft gelden. Kinderbijslag wijzigt enkel voor nieuw geboorten vanaf 1 januari 2019.)
Wellicht ontving de moeder een eenoudertoeslag? Dan is dat een extraatje bovenop de gewone bijslag die het niet-samenwonen beetje moet compenseren. Dat ze die toeslag verliest is normaal als ze gaat samenwonen. Dat kan niet op u verhaald worden. Haar vriend zorgt nu voor de compensatie.

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 23 apr 2018 17:02

Betreffende ziektekosten: het kan niet de bedoeling zijn dat uw ex zich verrijkt.
Indien dit voor de rechtbank komt, kan u dit ook voorleggen, ofwel richt u in een aangetekend schrijven aan uw ex het verzoek voor om voortaan een kopie van de onkostennota van het ziekenfonds aangaande terugbetaalde ziekte- en andere kosten voor te leggen en dat u daarop de helft van het remgeld op haar rekening stort. Ook voor kampkosten en sportverenigingen kan u van haar ziekenfonds een tegemoetkoming krijgen als u kosten hebt betaald, (of beide hebt betaald, dan is het fair te verdelen). Niets belet u om zelf ook ziektebriefjes in te dienen bij haar ziekenfonds voor uw kinderen en aan u terug te laten betalen. (tenzij de EOT een andere regeling heeft vastgelegd)

Witloof
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 apr 2018 17:05

Als alleenstaande ouder heb je, afhankelijk van de hoogte van het inkomen, recht op een toeslag op de normale kinderbijslag.
Ik vermoed dat als zij gaat samenwonen zij deze toeslag verliest. Ze blijft dan wel het basisbedrag aan kinderbijslag behouden.

Domino1975
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 apr 2018 19:37

(Oude regeling kinderbijslag blijft gelden. Kinderbijslag wijzigt enkel voor nieuw geboorten vanaf 1 januari 2019.)
Wellicht ontving de moeder een eenoudertoeslag? Dan is dat een extraatje bovenop de gewone bijslag die het niet-samenwonen beetje moet compenseren. Dat ze die toeslag verliest is normaal als ze gaat samenwonen. Dat kan niet op u verhaald worden. Haar vriend zorgt nu voor de compensatie.

Ja zij ontving kindergeld voor alleenstaande en nu wil zij dat ik ga voorzien in dat verlies van haar voor alle onkosten. Moet ik ook erbij vermelden dat zij dit geld allen gebruikt voor kleding, dokter enz. De alimentatie vermeld zij dat dient voor de opvoeding van de kinderen en dus elke maand volledige som op haar eigen rekening zet en dus van de kindrekening afhaalt

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2018 11:09

het verlies van kinderbijslag moet u volgens mij niet compenseren, het is uw ex partner die de keuze maakt om samen te wonen, dus dan moet ze maar de gevolgen van haar keuze dragen.

Terug naar “Echtscheiding”