co-ouderschap verdeelsleutel ifv verantwoordelijkheidsopname?

Peter Selie
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

co-ouderschap verdeelsleutel ifv verantwoordelijkheidsopname?

#1 , 22 apr 2018 17:09

Hallo
Ik ben de papa van een kind van 10j (met lichte vorm van autisme).
Zo'n 4j geleden zijn we uit elkaar gegaan, week-week co-ouderschap. An sich hebben we een redelijk positieve communicatielijn als ouders onderling, maar wel is er een sterke ongelijkheid op vlak van opname verantwoordelijkheden.

Mama heeft ongetwijfeld haar capaciteiten, maar zet veel te weinig in op de broodnodige ontwikkeling, enkelen voorbeelden:
- haast nooit opvoedingsto do's aangereikt
- te weinig ontplooiingskansen aanreiken (nog nooit leren fietsen bijv.)
- vaak afwezig bij schoolse zaken en vrijetijdszaken (oudercontact, sportactiviteiten)
- jeugdbeweging: enkel in de papa's week, kind heeft de nodige voorbereiding nodig om er een succes van te maken, gebeurt bij haar niet, hij gaat ook niet.
- stelt zelf nooit echt uitdagingen, alle vrijetijdszaken komen van mijn kant, evenzeer zaken als zich zelfstandig kunnen aankleden, motorische vaardigheden, autisme gerelateerde hulpschema's maken...

De mama heeft een goede inborst maar is zelf zeer beperkt zelfredzaam: geen rijbewijs, na 10j studies hogeschool geen diploma, geen werk (wordt via ouders gefinancierd), boodschappen doet ze zelf niet... Op zich niet mijn zaak, maar m'n kind dreigt op die manier 50% van de tijd wel onderontwikkeld te zijn, wat nefast is voor de latere loopgang. Achterstand is er op dit ogenblik nu al, deels autisme gerelateerd, deels ook door opvoeding.

Ik ben al jaren aan het trekken en sleuren om zaken te doen inzien, het kind meer verantwoordelijkheid en tools aan te leren, momenteel helt ongeveer alles mijn kant waardoor het kind het ervaart als 'bij papa ligt de lat hoog'.
Er is een vorm van bemiddeling tussen ons als ouders, afspraken qua acties worden soms wel soms niet nagekomen. Fietsen heeft ze zelf nog nooit met haar kind gedaan, ondanks dat de afspraak was.

Subjectief gezien vind ik en heel veel anderen dat ze haar verantwoordelijkheid onvoldoende opneemt, wat nefast is voor zijn ontwikkeling. Objectief gezien is van alle vaardigheden zowat 80% door mij geïnitieerd of aangeleerd (aantoonbaar).
De hamvraag is: kan deze wanverhouding en de quasi onvoldoende nagekomen afspraken van de bemiddeling een hefboom zijn naar een andere coöuderschap, bijvoorbeeld 60-40 in mijn voordeel? Ik wil haar hiermee niet straffen, wil enkel alle ontplooingskansen voor men kind die hij verdient.

Alle suggesties en tips welkom

groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 23 apr 2018 12:37

Alle lof voor uw streven om uw kind zo goed mogelijk op te voeden.
De ervaring leert dat u jammer genoeg weinig gehoor zal vinden bij gelijk welke instantie om uw ex-wederhelft tot meer opvoedkunde te bewegen of af te dwingen of het voordeel (bvb 60-40) aan uw kant te krijgen.

Jullie wegen zijn gescheiden en het heeft weinig zin om uw streven aan de andere partij op te leggen. Daar moet zij zelf achter komen en in groeien.

Uw zoon heeft een lichte vorm van autisme; mijn huidige echtgenote zat ooit in gelijkaardige situatie, maar mijn stiefzoon (met autisme) is opgegroeid tot een pientere en sportieve jongeman zonder enige naweeën van de scheiding van zijn ouders, omdat zij ondanks hun verschillen elkaar bleven respecteren. (Dat kan moeilijk lukken als je meer verantwoordelijkheid gaat eisen van tegenpartij.)

De vader heeft zich geleidelijk aan ook meer verantwoordelijkheden t.a.v. zijn zoon opgenomen. Van het autisme merk je trouwens weinig.
Focus u niet te veel op het autisme; dat kan op zich al een struikelblok voor de jongen zelf worden, en bij het opgroeien is het al helemaal niet duidelijk of wat autisme of pubergerelateerd is. Evenwichtigheid en structuur zijn belangrijk. Met evenwichtigheid bedoel ik dat de slinger niet te veel aan 1 kant mag uitslaan om te willen overcompenseren. Niet te veel druk zetten op uw zoon (en ex) en veel praten helpt zeker. De uitleg mag dan weer niet te dwingend zijn. "Je moet dit doen...omdat het beter is...; en als het van de andere kant moet afhangen..." best vermijden. De relatie met uw kind moet ontspannen aanvoelen (voor beide kanten). Uw kind moet zich goed in zijn vel voelen, en dat gaat volgens mij voor op uw eigen welbevinden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”