Nieuw huis kopen na overname in scheiding

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

Nieuw huis kopen na overname in scheiding

#1 , 21 apr 2018 23:58

Hallo,

Ik heb na een opleg van 30.000 en kosten, mijn huis overgekocht van mijn ex-vrouw in een echtscheidingsprocedure.

Intussen (per 13 april 2018) is het huis geschreven als 100% op mijn naam.

Intussen ben ik van zin om met mijn nieuwe partner een huis te kopen. Opdat dit mogelijk is zal ik mijn huidige huis verkopen.

Nu heb ik al twee strekkingen gehoord:
- “let op want je dient een boete te betalen omdat je een gekocht huis binnen de drie jaar verkoopt”
- “je geniet meeneembaarheid en dient geen notariskosten te betalen bij de aankoop van het volgende huis”

Beide stellingen zijn uitersten van elkaar waardoor ik het noorden kwijt ben in deze situatie. Kan iemand duiden wat het gevold is van bovenstaande handelingen?

Beide woningen bevinden zich in Vlaanderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 22 apr 2018 10:37

Hoe lang woon je al in het huis (periode voor je scheiding meegenomen)?

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 22 apr 2018 20:47

Ik woon reeds 5 jaar in dit huis.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 22 apr 2018 21:48

Dan verkoop je het huis niet binnen de 3 jaar hé. :-)


In verband met de meeneembaarheid van de registratierechten zal ik iemand anders laten antwoorden, daar ben ik totaal niet in thuis.

elvee77
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 24 apr 2018 07:56

Wel, ik heb mijn huis dus meer dan 5 jaar geleden gekocht en heb dit jaar uitbetaald zodat 100% op mijn naam staat. Alle (notaris)kosten zijn door mij betaald. Ik heb naast dot huis ook nog een ander pand in naakte eigendom, heeft dit invloed op meeneembaarheid?

Mijn partner, waarmee ik het nieuwe huis ga kopen, vorig jaar een huis verkocht waar ze 4 jaar in gewoond heeft.

We horen beiden dat we kunnen genieten van meeneembaarheid. Maar het is me, ondanks veel opzoeken, totaal onduidelijk wat en waarom?

Terug naar “Echtscheiding”