advocaat nodig of niet

SopfieV
Topic Starter
Berichten: 6

advocaat nodig of niet

#1 , 18 apr 2018 18:19

Graag had ik wat goede raad ontvangen.
ik ben aan het scheiden van mijn man. hij is zelfstandige, ik heb altijd als bediende gewerkt.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik nu (of later) geen onderhoudsgeld voor hem dien te betalen?
We zijn - om kosten te drukken - naar de notaris geweest en die zegt dat dat geen probleem is, maar ik vertrouw die notaris niet 100%
Ik mag er niet aan denken om hem later te moeten onderhouden omdat hij "zogezegd" behoeftig zou zijn.
Idem dito met mijn pensioenspaarplan dat mijn werkgever heeft opgesteld.

Mvgr

S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 18 apr 2018 19:02

Maar als u wettelijk gescheiden zal zijn, bestaat er geen enkel (zorg/onderhouds)plicht meer jegens de ex-partner. U heeft dan strikt genomen geen enkele juridische of familiale band meer met elkaar. Als jullie het er samen over eens raken hoe alles nu verdeeld wordt (woning, gelden en goederen) en met dit EOT naar de rechtbank stappen, wordt de scheiding zo uitgesproken. Strikt genomen heb je voor een scheiding met onderlinge toestemming zelfs geen notaris of advocaat nodig. Jouw speciaal pensioenspaarplan zal pas na je pensionnering én dus ook je scheiding "ontstaan". Je echtgenoot kan nu moeilijk aanspraak maken op een gedeelte hiervan, omdat jouw carrière nog niet beëindigd is en er momenteel niet voorspeld kan worden hoeveel dit zal bedragen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 18 apr 2018 21:11

Eylis

Toch een licht voorbehoud voor je uitspraken mbt pensioenspaarplan (groepsverzekering?). Strikt juridisch is de actueel verworven reserve gemeenschappelijk vermogen. Normaliter wordt er jaarlijks een inlichtingenfiche verstrekt met reserve en geprojecteerd kapitaal op einddatum. In het kader van echtscheidingen worden dergelijke contracten dikwijls betrokken in de boedelverdeling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 18 apr 2018 21:55

basejumper, dat kan in principe inderdaad; Maar gezien poster en haar partner overwegen samen de scheiding te regelen kunnen ze samen beslissen dat dit niet verrekend wordt in het gemeenschappelijk vermogen omdat je dan de zaken bij de scheiding meteen afhandelt en een punt zet achter het hele scheidingsverhaal. Een mogelijk inkomen (uit dat pensioenfonds) in de verre toekomst nog moeten verdelen, ervaren veel koppels als "unfinished business" en dan kiezen velen liever voor de snelle afhandeling.

Terug naar “Echtscheiding”