Allimentatie halftijds werkend kind ( 19u)

MarMot
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Allimentatie halftijds werkend kind ( 19u)

#1 , 18 apr 2018 11:35

Allemaal ,

De titel zegt reeds veel , maar even kleine schets . Mijn dochter is in januari gestopt met school , en heeft gisteren haar eerste werkdag gedraaid . Daar ze maar 19 u werkt , haar moeder kinderbijslag verliest en de allimentatie , ziet die de bui al hangen . En natuurlijk komt ze dat bij mij proberen te halen .
Ik weet dat ik moet betalen zoalng ze hun diploma niet behaald hebben , en weet ook dat ze ( mijn dochter ) aan haar eigen onderhoud kan voldoen doormiddel van loon , uitkering , ziekenkas .

Vraag is dus wanneer wettelijk mijn dochter daaraan voldoet ?
Is dat van 500€ of is dat 1500€ ( bij manier van spreken ) .

Indien dit ergens in een wet vorm bestaat graag een link . want zelf reeds uren gezocht .

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 18 apr 2018 14:18

Van zodra je kind op eigen benen staat: dwz: een inkomen verwerft is er geen alimentatieplicht meer. Dat dit geen voltijdse betrekking is, verplicht u niet om weer een alimentatie te betalen. Ze kan met de ouder waar ze verblijft immers afspraken maken hoe ze haar verblijf vergoed. Zelfs met een halftijds salaris kan een jongere best 300 euro per maand uittrekken om de ouder te vergoeden voor het verblijf thuis.Of een andere oplossing: Gezien het feit dat ze halftijds vrij is, zou ze kunnen voorstellen dat ze in ruil het onderhoud van de woning en kleding voor zich kan nemen, elke dag de maaltijden verzorgen. Als je dat omzet in tijd en centen kom je algauw aan een halftijds salaris. Maar het kind moet uiteraard zelf de reflex hebben om een voorstel uit te werken waarmee ze haar verblijf kan vergoeden. En een halftijdse job hebben, betekent uiteraard blijven uitkijken naar een voltijdse job.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 18 apr 2018 21:34

Beste

Alimentatie en kinderbijslag zijn kostenvergoedingen die de kost voor opvoeden van een kind (deels) vergoeden.
Gezien er nu eigen inkomsten zijn valt dit weg. Je dochter is niet langer behoeftig. Met een halftijds inkomen is de jongvolwassene in kwestie zelf in staat haar levensonderhoud te bekostigen. Uw alimentatie is nooit bedoeld als inkomen voor de moeder! Zij zal met de dochter inderdaad een regeling te treffen voor kost en inwoning.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”