Verhoogde kinderbijslag houden volgens vonnis?

Porcupine
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verhoogde kinderbijslag houden volgens vonnis?

#1 , 16 apr 2018 12:52

Hallo

In ons scheidingsvonnis staat volgende paragraaf:

Partijen zullen werken met een kindrekening waarmee alle buitengewoon verblijfsoverstijgende kosten worden betaald. Van deze kindrekening hebben beide ouders een bankkaart met volmacht en ontvangst en toegang tot de rekeninguittreksels.

De kindrekening wordt gespijsd met:
De kinderbijslag die de moeder ontvangt wordt door haar onder aftrek van 100 euro ten hare behoeve voor de opvoeding van de kinderen, op de kindrekening voldaan overeenkomstig de gerechtigheden op kinderbijslag van de man.

Mijn advocaat heeft deze zin 'overeenkomstig de gerechtigheden op kinderbijslag van de man' daarin laten zetten voor het geval van een verhoogde kinderbijslag voor mij. Dan zou ik mijn kids ook eens iets extra kunnen geven. Ik krijg nu inderdaad verhoogde kinderbijslag omdat ik als alleenstaande mama op het minimuminkomen zit.
Blijkbaar is er een paar maanden verhoogde bijslag geweest omdat hij langdurig ziek was. Deze bedragen zou ik dan uiteraard doorstorten naar de kindrekening. Intussen is hij weer aan het werk.
Nu krijg ik nog verhoogde kinderbijslag omdat ik een laag inkomen heb.

Mag ik nu inderdaad deze verhoogde kinderbijslag houden die ik krijg door mijn laag inkomen?
Ex-man wil dat ik dit doorstort naar de kindrekening.

Hij eist ook dat ik hem een kopie geef van het laatste betaalde kindergeld zodat hij het bedrag kan zien.
Het kinderbijslagfonds zegt dat zij hem deze informatie niet mogen geven.
Ben ik verplicht om hem het bedrag van kinderbijslag te tonen in het kader van transparantie?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2018 10:06

Kindergeld wordt aan de ouders uitbetaald om te voorzien in de behoeften van de kinderen, dat is het algemene uitgangspunt. Bij scheidingen wordt dat kindergeld meestal voldaan op een kindrekening waartoe beide ouders volmacht hebben. Soms wordt de kinderbijslag uitgestort aan één van de partners om een toelage te bekomen, zodat die op haar/zijn beurt minder van het persoonlijk vermogen moet bijdragen in de kindrekening.
Uw ex-man kan inderdaad documenten van het kinderbijslagfonds laten vorderen, in het kader van het al dan niet correct uitvoeren van de overeenkomst. Mijn ervaring leert dat dit meestal leidt tot een vordering om het kindergeld rechtstreeks te voldoen op de kindrekening. Dan zijn er geen toelages meer en verhoogt aldus de persoonlijke bijdrage van beide ouders in de kindrekening. Nodeloos te zeggen: ten alle koste te vermijden.
Probeer tot onderlinge dialoog te komen met uw ex-man om tot een compromis te komen waar alle partijen baat bij hebben.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”