Partneralimentatie of niet.

Namaste144
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Partneralimentatie of niet.

#1 , 14 apr 2018 23:33

Een half jaar geleden zijn we getrouwd. M’n partner wilde dit graag. Vlak ervoor werk ik ziek (CVS fybromyalgie, ontstekingen).
Hij wist dit voor we trouwde.
Ik verloor ook m’n job.
Heb sinds nov een ziekte-uitkering.
Nadat we trouwden ging t snel bergaf.
Veel ruzies en discussies. Geen idee waarom. Wilde er ook niet aan werken. Nu (een half jaar later) wil hij scheiden.
Ik heb een dochter (14) en moet zijn woning verlaten.
Iets betaalbaars huren zonder werk is heel moeilijk. Ocmw kan weinig doen.

Ga ik hem voor de duur van ons huwelijk nog partneralimentatie kunnen vragen en hoeveel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 15 apr 2018 08:48

U moet helemaal niet meteen zijn woning verlaten. U bent gehuwd en u bent gedomicilieerd op dat adres én het is de gezinswoning. Zolang jullie getrouwd zijn voor de wet, hebben jullie beiden het recht in de gezinswoning te verblijven. Dus u verlaat de woning wanneer u daar klaar voor bent. Partneralimentatie (als die nog toegekend wordt, want de maatschappelijke situatie is erg veranderd tegenover de jaren '60) wordt tegenwoordig toegekend voor de periode dat u gehuwd was. U heeft dus een ziekte-uitkering. Er kan dus een kleine partneralimentatie toegekend worden om het loonverschil wat te nivelleren. Ik vermoed dat dit zo'n 300 euro per maand kan zijn (voor een periode van 6 maanden dus). Maak niet de reflex om te proberen de scheiding zo lang mogelijk uit te stellen/rekken (om een zo lang mogelijke periode "huwelijk" te kunnen verrekenen) want dat zou uw partner in uw nadeel kunnen gebruiken.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”