Ongehuwd co ouderschap en alimentatie

Eupho059
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongehuwd co ouderschap en alimentatie

#1 , 14 apr 2018 06:42

Hallo,

Onze relatie van 13 jaar is voorbij, we waren niet gehuwd, geen samenlevingscontract en hebben 1 kind samen.
De laatste 10 jaren zijn alle kosten door mij gedragen van alles. Mijn partner is thuis gebleven sinds de geboorte, ze heeft kunnen bijstuderen voor hogere diploma’s te kunnen behalen terwijl ik voor alle kosten zorgde.

Nu dreigt ze met me toegang tot mijn dochter te ontzeggen tenzij ze een sterke regeling op papier krijgt.

Ze krijgt al het kindergeld, kind staat bij haar ten laste en ik zit er niet mee in om de normale maandelijkse kosten te betalen voor ons kind maar staan hier minimum en maximum tarieven op.

Op dit moment is ze werkzoekende en krijgt ze een uitkering, ik heb een nettoloon rond 3500€ Maar zit wel met afbetaling van hypotheek van 2200€.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 14 apr 2018 09:05

Laat per email weten aan de moeder van jullie kind dat de wet bepaalt dat co-ouderschap (het gedeeld ouderlijk gezag) per definitie vastligt. Dat beide ouders bij wet toegang en omgang met hun kind moeten kunnen hebben, ongeacht de afspraken of een vonnis dat de omgangsregeling bepaalt. Dat de toegang en omgang tot een eigen kind verhinderen een strafbaar feit is dat een veroordeling kan opleveren. Dat de afspraak van de "regeling" uiteraard afgesproken moet worden, maar dat de inhoud van die regeling los staat van de wettelijke rechten die niet geschonden mogen worden; Maw: de basisrechten mogen niet gebruikt worden als drukkingsmiddel om een positieve regeling te verkrijgen. Wat de financiele regeling betreft: Jullie waren niet gehuwd noch wettelijk samenwonend, dus aan de samenleving van jullie kunnen geen rechten ontleend worden, noch dat er onderhoudsplicht is jegens de andere persoon. Maw, je moet géén partneralimentatie betalen. Je partner heeft hogere studies kunnen aanvatten en afronden dank zij jouw financiele inbreng, dus dat is een mooi "geschenk". Ze heeft een diploma en kan een job verwerven. Stel gelijk gedeeld verblijfsco-ouderschap voor; Daar heeft u recht op volgens de wet en de rechter zal dat ook goedkeuren als het zover moet komen dat het een zaak voor de rechtbank moet worden. (als u het er samen niet over eens geraakt) Meldt de moeder dat als de zaak voor de rechter moet komen dat aan beide partijen een behoorlijke som geld kan kosten, dus dat dit best te vermijden valt. Bij gelijk verdeeld verblijf is er normaal gezien géén kinderalimentatie, maar deelt men wel de bijzondere kosten: dat zijn alle kosten buiten het dagelijkse leven van alledag: zoals bvb: schoolmateriaal, inschrijvingsgelden- transport- (para)medische etc; Let wel: over deze biezondere kosten moet er vooraf overleg gepleegd worden als er grote prijsverschillen mogelijk zijn (bvbv: een designbril of een modale bril) en de noodzakelijkheid van een aankoop (bvb een laptop op vaste computer) . Gezien het feit dat er momenteel een inkomensverschil is (je hebt een mooi inkomen en je partner moet nog starten) zou je toch een tijdelijke kinderalimentatie per maand kunnen voorstellen van pakweg 150 euro per maand bij gelijk gedeeld verblijf. Deze tijdelijke kinderalimentatie zou ik wel definieren als tijdelijk zolang het inkomensverschil meer dan 1000 euro per maand bedraagt. Dat u een hoge hypotheek afbetaalt speelt in de berekening van de kinderalimentatie geen rol. Uw partner zal ook een huur of een afbetaling moeten bekostigen. e,n de ordegrootte daarvan is een eigen keuze.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 14 apr 2018 13:45

Even ter aanvulling: een andere mogelijkheid op het inkomensverschil te overbruggen is om bij gelijk verdeeld verblijf de verdeelsleutel van de "biezondere kosten" af te laten hangen van de beide netto salarissen. Maw dat de ouder die aanzienlijk meer verdient, ook meer bijdraagt in deze biezondere kosten en de "buitenkleding" (dwz: de schoenen en jassen en sportuitrusting). Dat zijn uiteindelijk de grootste facturen in de opvoeding van een kind. Bij gelijk verdeeld verblijf (en bij jonge leeftijd) is het een goed idee om per huisgezin een eigen set onderkleding en basiskleding te voorzien, zodat die niet telkens (gewassen en gestreken) mee moeten verhuizen bij de verblijfswissel; Dat vermindert de stress (en ooo, ondergoed vergetn etc...)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 14 apr 2018 20:10

Wie woont waar op dit ogenblik?
Woning op beider naam?
Diegene die er woont betaald bezettingsvergoeding ten waarde van de helft van de hypotheek. De hypotheek wordt dan door de andere betaald.
Bevoegde rechtbank voor voorlopige maatregelen is de voorzitter RB eerste aanleg bij feitelijk samenwonenden.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/4 ... 001_AC.pdf
http://www.ikwilscheiden.be/samenwonend ... nwonenden/

Eupho059
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2018 11:55

"Dat de toegang en omgang tot een eigen kind verhinderen een strafbaar feit is dat een veroordeling kan opleveren. Dat de afspraak van de "regeling" uiteraard afgesproken moet worden, maar dat de inhoud van die regeling los staat van de wettelijke rechten die niet geschonden mogen worden; Maw: de basisrechten mogen niet gebruikt worden als drukkingsmiddel om een positieve regeling te verkrijgen."


Wat moet ik doen?

Momenteel zit ik in deze situatie. Ik kreeg bericht dat mijn ex-partner mijn huis had verlaten en mijn dochter meegenomen heeft toen ik voor werk in buitenland was. Ik ben niet op de hoogte gesteld waar ze verblijven en ondanks dat ik officieel per mail ook heb gereageerd zoals voorgesteld hierboven krijg ik haar niet te zien. Nu reeds sinds 7 april al en Ik zou pas volgende maandag een bericht ontvangen? ik neem aan van een advocaat dan maar nog steeds krijg ik mijn dochter niet te zien en wordt ze gebruikt als drukkingsmiddel. Officieel staat mijn dochter ingeschreven op mijn adres.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 19 apr 2018 22:02

Vraag bij gemeente na waar uw ex vriendin woont cq ingeschreven is.
Doe dan aangifte bij politie dat uw ex vriendin al aantal maanden /weken verdwenen is ( als er geen adres gekend is). Samen met uw kind.
Kind is leerplichtig dus moet ergens naar een school gaan.
Gezien er geen overeenkomst tussen jullie is ( bevoegd is voorzitter RB eerste aanleg voor tijdelijke bijzondere maatregelen) heeft elke ouder evenveel rechten en kan u op de openbare weg en aan de school uw kind meenemen. Of dat de beste oplossing is laat ik in het midden.
Wat uw ex doet is parentale ontvoering wat een strafbaar feit is.

Terug naar “Echtscheiding”