tijdelijke wijziging omgangsregeling

Muisje-x
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

tijdelijke wijziging omgangsregeling

#1 , 10 apr 2018 12:30

Beste,

Ik zit met een vraag. 4 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Toentertijd is besloten door papa dat ik onze zoon (3 jaar) bij mij ging wonen en dat hij van de 10 dagen 2 dagen naar papa zou gaan en sommige schoolvakanties. Papa wilde toen onze zoon niet meer dan dat zien. Verder heeft ie ook nooit veel interesse getoond om zijn zoon meer te zien of te bellen met verjaardag of ziek zijn.

Nu is onze zoon bijna 7. En krijg ik gister een telefoontje van papa. Verbaasd want hij belt nooit.
In het telefoontje vertelde papa dat hij thuis zit met een burnout en hij onze zoon (tijdelijk) meer wilt. 50/50 welteverstaan en dat moet volgende week al ingaan. En als het 50/50 is dan betaald hij ook geen alimentatie meer.

Nu is mijn vraag. Kan dit zo maar. Ik ben namelijk een beetje bang dat het fout gaat, omdat mijn ex ook psychotisch is en ik nu hoor dat ie met die medicatie is gestopt. Maar met die burn-out maak ik me er zorgen over.
verder weet ik niet wat tijdelijk is, een jaar, 6 maanden? En hoe is dat voor een kind als je vaker je papa kan zien en straks als papa weer werk heeft, komt er weer een aanpassing in de regeling. Alhoewel ik blij ben dat papa zijn zoon eindelijk meer wil zien, ben ik ook een beetje bang dat onze zoon nu gebruikt wordt omdat het papa nu goed uitkomt. :(

ik weet, het is een beetje een mengeling van, hoe zit dit juridisch in elkaar en wat zegt gevoel/verstand

Hopelijk kan iemand me hiermee een beetje helpen.

Judith

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 10 apr 2018 15:18

Probeer de onderhandelingen heel omzichtig aan te pakken. Gezien het feit dat de vader met een burn-out kampt. U meldt tevens dat hij psychotisch is: dat is niet min. Is dat door een psychiater gediagnosticeerd? Zo ja, als daar een medicatie bij hoort en hij neemt die pertinent niet in, zou ik de onderhandelingen daarop baseren.Meldt de vader dat u een beter contact tussen hem en jullie zoon zeker toejuicht en dat je wenst dat deze overgang goed doordacht gebeurt, gezien de jonge leeftijd van jullie kind én de psyschisch kwetsbare conditie van de vader. Dat je wenst dat dit een succesvolle en harmonieuze nieuwe situatie wordt voor zowel hem als jullie kind. Stel dus voor dat jullie samen een gesprek hebben met de behandelend psychiater om te bekijken welke soort omgangsregeling (of welke overgangsregeling) in het belang van de vader én het kind kan zijn. De vader zou dit gesprek moeten toestaan, gezien hij eigenlijk in behandeling is. Ik vermoed dat de vader dit gesprek zal weigeren, omdat hij zijn medicatie niet neemt en daar zal de psychiater formeel over zijn: een patiënt die lijdt aan psychotische toevallen moét zijn medicatie nemen. Maar dit allemaal dus enkel in het perspectief dat de vader wel degelijk psychotisch is.

Muisje-x
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2018 16:59

Beste,

Dank voor uw reactie

ja hij is inderdaad onder behandeling van een psychiater geweest. en daar dus ook medicatie gekregen. Ik heb het vermoeden dat het stoppen met de medicatie alleen via de huisarts is gegaan. Daar hij wel weet dat de psychiater niet graag ziet dat i=hij stopt met de medicatie. Hij is dus niet meer bij zijn eigen psychiater in behandeling.

Mijn zorg is inderdaad de gezondheid van onze zoon. echter mijn ex zijn zorg is vooral de alimentatie die hij niet meer wenst te betalen als de omgangsregeling tijdelijk 50/50 gaat worden.
Maar ik heb geen idee hoe ik dat dan aan moet pakken. Het liefst wil ik gewoon even kijken/proberen hoe het loopt. En hem dan eventueel terug betalen. voor het percentage dat onze zoon meer bij papa is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 10 apr 2018 17:24

Is er een vonnis waarin de regeling vastgelegd is.
Partijen onderling kunnen dat wijzigen. Indien één partij niet akkoord gaat zal de familierechtbank een beslissing (vonnis) moeten maken.

Muisje-x
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2018 17:39

ja we hebben alles vastgelegd toen we uit elkaar gingen.
Ik ga in elk geval proberen om er over te praten met mijn ex. En het misschien oplossen met opbouwen van de tijd dat onze zoon naar hem gaat.
En dan maar hopen dat alles goed gaat....en hij niet alleen wil doordrukken wat hij nu wil.
Onze zoon vind ik belangrijker en ik wil niet dat hij ertussen komt of problemen krijgt omdat papa niet goed in zijn vel zit. (om het zo maar te zeggen)

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2018 10:14

Hoe reageert uw zoon? Staat de vader open voor een opbouwend scenario?
In elk geval: in het belang van uw zoon: er is stabiliteit nodig. Je kan, naar mijn mening, het kind niet overlaten aan de grillen van de ouders. Zorg voor een stabiele regeling die niet om de haverklap verandert. Daarom worden er ook van bij de start stabiele en duidelijke omgangsregelingen vastgelegd.
Probeer tot een redelijke dialoog te komen met uw ex-partner, desnoods in het bijzijn van een objectief bemiddelaar. Als u twijfelt: best beroep doen op een advocaat.

Terug naar “Echtscheiding”