Helft huur opeisen na 4,5 jaar

Kendia
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Helft huur opeisen na 4,5 jaar

#1 , 04 apr 2018 13:58

Hallo,

Mijn ex en ik huurden een huis eind 2013 en hebben beide getekend voor het huurcontract.
Ik ben dan na enkele maanden vertrokken omdat het gewoon niet ging tussen ons en zij is daar blijven wonen. Daarna heb ik verschillende aangetekende brieven ontvangen van de verhuurder omdat zij helemaal geen huur meer betaalde. Uiteindelijk is het zover gekomen dat de deurwaarder haar uit huis heeft gezet.
Haar vader heeft toen alle achterstallige betalingen contant voldaan aan de deurwaarder.
Nu na 4,5 jaar ontvang ik een brief van haar advocaat waarin zij de helft terugeist van de toen betaalde achterstallige huur en kosten van de deurwaarder(7000€)
Kan zij dit terugeisen van mij na zo een lange periode?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 apr 2018 15:44

Stond er in de huurovereenkomst dat jullie beide ondeelbaar en solidair verantwoordelijk waren voor de betaling van de huur?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 04 apr 2018 17:12

Ja, dat kan ze.
Als die verwoording van mava105 in het contract staat, kon de verhuurder de som integraal bij jou halen, en kon jij de helft verantwoorden op je ex.
Maar hier is het omgekeerd: je ex kan de helft verantwoorden op jou, en doet dat nu ook.
Deze is 100% in haar recht, jij moest de huur opgezegd hebben, en niet gewoon vertrokken zijn.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 04 apr 2018 21:01

Toch best zelf een advocaat raadplegen. Je ex bleef wonen in dat pand na je vertrek dus had er alleen het genot van. Het is hier in haar hoofde een brug te ver om alleen het genot te hebben van een huurpand en wel de helft van het huurgeld aan de vertrekkende partner te vragen die er geen gebruik meer van maakte. Cfr bezettingsvergoeding in echtscheiding waarbij vertrekkende partner ook de helft van de huurwaarde als bezettingsvergoeding mag vragen. Naar analogie hiermee zou de verhuurder weliswaar bij de vertrekkende bewoner de huur kunnen opeisen maar zou deze aan de blijvende bewoner een vergoeding kunnen vragen voor het pand dat hij weliswaar betaalt, maar niet bewoont. Of de ex hier het pleit binnen haalt als het tot een rechtszaak komt is zeer onzeker.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”