Erfenisinkomsten bij feitelijke scheiding

arnehanssens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Erfenisinkomsten bij feitelijke scheiding

#1 , 03 apr 2018 11:31

Zijn erfenisinkomsten verschuldigd(te delen) aan de ex-partner bij een feitelijke scheiding?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 apr 2018 11:44

neen, een erfenis behoort tot de persoonlijke eigendommen van een persoon. Zelfs al is die erfenis gebeurd tijdens het huwelijk.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 03 apr 2018 11:47

en nog een belangrijke tip: een feitelijke scheiding is géén wettelijke scheiding. Dus als je feitelijk scheidt is de verdeling van inboedel en gelden een puur onderlinge afspraak waar je je niet kan baseren op de wetgeving. Trouwens: als er later een wettelijke scheiding zou volgen, moeten de beider rekeningen en gelden weer samen beschouwd worden om de verdeling te maken. Geen wijze beslissing dus, want als je tijdens die "feitelijke scheidingsperiode" belangrijke inkomsten vergaart: zijn en blijven dat gezamenlijke inkomsten....

Reclame

arnehanssens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 apr 2018 12:01

U schrijft:"geen wijze beslissing",welke beslissing bedoelt u?
Erfenissen zijn eigen;inkomsten daarvan niet,dus gemeenschappelijk.Als ik het goed begrijp is in de fase van feitelijke scheiding alles gemeeschappelijk,dus alle inkomsten.Dus zijn die erfenisinkomsten voor de helft verschuldigd aan de ex,juist?
Zo ook met inkomsten uit arbeid(loon-pensioen),inkomsten uit bijberoep?

arnehanssens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 apr 2018 12:01

U schrijft:"geen wijze beslissing",welke beslissing bedoelt u?
Erfenissen zijn eigen;inkomsten daarvan niet,dus gemeenschappelijk.Als ik het goed begrijp is in de fase van feitelijke scheiding alles gemeeschappelijk,dus alle inkomsten.Dus zijn die erfenisinkomsten voor de helft verschuldigd aan de ex,juist?
Zo ook met inkomsten uit arbeid(loon-pensioen),inkomsten uit bijberoep?

arnehanssens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 apr 2018 12:02

Ter info: onze rekening zijn "gesplitst"(geen volmacht meer).

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 03 apr 2018 12:16

Tenzij u getrouwd was met een huwelijkscontract van algehele gemeenschap (wat bijna niemand doet) is een erfenis van hij/zij die erfde. Als je geërfd geld natuurlijk op een gemeenschappelijke rekening zette dan wordt het gemeenschappelijk door vermenging. Hou de erfenis op een aparte rekening en ze blijft van wie erfde.

Als je getrouwd was zonder huwelijkscontract (wettelijk stelsel) dan zijn alle inkomsten tijdens het huwelijk gemeenschappelijk. Ook inkomsten uit een bijberoep.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 03 apr 2018 12:21

zoals ik uitlegde: erfenisinkomsten blijven in principe persoonlijke eigendom. Maar alle andere inkomsten (loon etcetera) blijven gemeenschappelijk. Ook al staan die op persoonlijke rekeningen waar de andere echtgeno(o)t(e) géén volmacht op heeft. Dat betekent dat indien de éne persoon tijdens de periode van feitelijk gescheiden leven grote inkomsten heeft en daarvan gelden op een persoonlijke spaarrekening zou zetten, deze gelden toch als gemeenschappelijk worden gezien (en verdeeld) bij een latere wettelijke scheiding. Nu zou u kunnen zeggen, maar ik ga dat niet eisen van mijn partner. U weet niet of uw partner dat niet zou doen. Bovendien: als de ene partner schulden zou maken, dan kan u steeds mee verantwoordelijk zijn om deze te delgen. Bij onverwachte kosten zoals ziekenhuis, overlijden (begrafenis regelen) blijven feitelijk gescheiden partners in principe verantwoordelijk voor elkaar. Daarom is langdurig feitelijk gescheiden leven geen wijze oplossing.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 03 apr 2018 12:30

“Art.1427.Het wettelijk stelsel wordt ontbonden door :
1° het overlijden van een der echtgenoten;
2° de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed;
3° de gerechtelijke scheiding van goederen;
4° de overgang naar een ander huwelijksvermogensstelsel.”(Burgerlijk Wetboek)

Het wettelijk stelsel wordt niet ontbonden door een feitelijke scheiding zodat er dan ook niet te delen valt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

arnehanssens
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 apr 2018 14:52

Er staat bij "Art.1427":3°:Scheiding van tafel en bed;is dat dan niet de feitelijke scheiding?
Ik merk hier een tegenstrijdigheid op:in vak#7 staat er:...hou de erfenis op een aparte rekening en ze blijft van wie ze erfde...in vak#8;lijn 4:...en daarvan gelden op een persoonlijke spaarrekening zou zetten,deze gelden toch als gemeenschappelijk worden gezien...Dus een aparte pers.rekening blijft gemeenschappelijk?Erfenis of niet? Ik hoor langs de andere kant dat de inkomsten uit een erfenis toch gemeenschappelijk zouden zijn...wat is nu juist?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 03 apr 2018 15:03

Neen scheiding van tafel en bed is geen feitelijke scheiding.
Het zijn twee verschillende zaken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Echtscheiding”