Bezoekrecht

wimmeke77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bezoekrecht

#1 , 01 apr 2018 11:28

Ik ben als papa van een 14 jarige dochter altijd mijn verplichtingen nagekomen, alimentatie en schoolrekening steeds op tijd betaald! Met mijn ex al 12 jaar mondeling afgeweken van de in de akte vastgestelde bezoekregeling. Steeds in functie van mijn dochter! Na 12 jaar beweert mijn ex nu dat ik moet bijbetalen voor de dagen dat ik mijn dochter niet bij me heb volgens de bezoekregeling! Dit gaat voornamelijk over woensdagen, wat al 12 jaar onmogelijk is daar de afstand van mij naar haar school te groot is en ik in een ploegensysteem werk! Kan zij mij hiervoor laten bijbetalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 apr 2018 12:57

Ik vermoed dat er een vonnis is
Daar staat te lezen welke afspraken gemaakt zijn
Recht op persoonlijk contact is een recht, geen verplichting
Neem eens vrijblijvend contact op met een raadsman, een verkennend gesprek en neem alle bewijs inzake het gesprek met de moeder mee naar daar
Je zal al veel wijzer worden

eylis
Berichten: 8842

#3 , 01 apr 2018 13:10

jullie hebben in onderling akkoord gedurende 12 jaar verschillende malen afgeweken van de gevonniste omgangs/verblijfsregeling. Dat was in afspraak vooraf en dat is steeds vlot verlopen. De moeder komt nu na 12 jaar met een eis dat je daarvoor moet vergoeden. Dan zou ze gedurende die 12 jaar al reeds die eis moeten gesteld hebben als ze daar niet mee akkoord was. Maar dat was niet zo. De wijzigingen zijn steeds met beider goedkeuring en instemming gebeurd. Stuur de moeder een aangetekend schrijven dat je op X datum vernomen hebt dat zij wenst dat je haar vergoed voor de extra verblijfsdagen. Dat je gezien, dit nu pas gevraagd wordt, je uiteraard vanaf X datum gerust aan die vraag wil voldoen. Dat je dit niet met terugwerkende kracht zal doen, omdat de afspraak tijdens die periode niet gold onder de voorwaarde van een vergoeding. Stel voor dat de die extra verblijfsdagen ook kunnen geruild worden door meer verblijfsdagen bij u op een ander moment.

Reclame

wimmeke77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2018 19:20

"Voor de periodes waarin het kind bij de vader zal verblijven, wensen de ouders dit zoveel mogelijk vast te stellen in functie van de omstandigheden van het ogenblik, daarbij rekening houdend met de redelijke wensen van het kind zelf."
Zo begint de verblijfsregeling! Ik ga uiteraard juridisch advies inwinnen!
Ik ben niet van plan om zomaar in te gaan op haar eisen, omdat de medewerker van de notaris dit haar aangepraat heeft! Ik ben altijd heel meegaand geweest op dit vlak, ik begrijp dan ook totaal niet van waar dit nu plots vandaan komt! Ik heb meteen geantwoord dat ik dit niet zomaar wil betalen zonder juridisch advies, waarop ze tegen de dochter zei: "kijk! Papa wil zijn verantwoordelijkheid niet opnemen!" En dat gaat me te ver!

eylis
Berichten: 8842

#5 , 02 apr 2018 00:01

Ik begrijp dat deze extra woensdagnamiddagen bij de moeder (in onderling akkoord) vooral afgesproken zijn omdat u moet werken en dus uw dochter niet kan opvangen.U bent dus vragende partij voor een opvang op bepaalde ogenblikken. Stel dat de moeder op die woensdagen zegt: sorry ik kan ze niet meer opvangen tijdens jouw omgangstijd, zorg zelf voor een oplossing. Dan zou je zelf een oppas of activiteit moeten organiseren. Dat zou geld kosten. Dus de moeder kan vanaf nu wel een vergoeding vragen. Maar niet met terugwerkende kracht.

Terug naar “Echtscheiding”