Sportverplichtingen via jeugdrechtbank

m2b
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Sportverplichtingen via jeugdrechtbank

#1 , 30 mar 2018 18:23

Kunnen kinderen via de jeugdrechtbank afdwingen dat sportverplichtingen nageleefd moeten worden? Ze zijn zeven en dertien, sporten zeer intensief en op hoog niveau. Situatie is als volgt recent ontvingen wij een vonnis waarin de rechtbank beslist heeft om de kinderen ieder weekend te laten verblijven bij vader. (die voor hun hobby’s geen enkele inspanning levert).

Als motivatie haalt rechtbank aan: rekening houdend met de intense sportbeoefening, waarbij vooral tijdens de weekends ook wedstrijden worden gereden, zou een secundair verblijf gedurende één weekeend om de 14dagen niet de mogelijkheid bieden voor de kinderen om een intens contact met hun vader te behouden.

De elke weekend papa is van mening dat de kinderen hun sport kunnen beoefenen tijdens zijn weekenden, maar wel aan zijn voorwaarden (ze verblijven bij hem dus hij bepaald de agenda). De voorwaarden zijn: slechts 1 dag in het weekend en alle twee op dezelfde dag. Mits ik hem voorhand een duidelijke planning/agenda overmaakt betreffende de mogelijke sportactiviteiten in het weekend, kan ik dus de kinderen komen ophalen en aansluitend terugbrengen op de op voorhand afgesproken dag.

In de praktijk komt dit neer op iedere weekend een wel niet discussie. Bovendien beiden laten sporten op dezelfde dag is organisatorisch niet haalbaar. Ondertussen worden trainingen geschrapt… Meerdaagse wedstrijden geschrapt… Soms zijn de verplaatsingen te ver overnachten is niet toegestaan….. Als de kinderen tot aan hoger beroep ieder weekend overgeleverd zijn aan deze goodwill zijn ze letterlijk de gedupeerden van onze vechtscheiding.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 30 mar 2018 18:31

Beiden kunnen gezien leeftijd zeker gehoord worden door raadsheer jeugdhof.
Gezien leeftijd 17 heeft vader dan al eens nagedacht dat vanaf 18 jaar dat kind niet meer moet komen maar doet wat het wil.

Kan vader dan vb ook niet een vrijdag of een maandag bijkrijgen.
Trouwens waarom moet u de verplaatsingen en de kosten doen tijdens zijn weekend?

m2b
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2018 12:06

Alvast bedankt voor de reactie, hun leeftijden zijn zeven en dertien. Er zijn nog een aantal jaar te gaan alvorens ze kunnen doen wat ze willen.

Er zal moeten worden nagedacht over een andere regeling voor de toekomst zonder twijfel maar voorlopig is er een vonnis waarbij de kinderen op alle school vrije dagen en de helft van de vakanties bij hem verblijven. Een beroepsprocedure duurt maanden, ik blijf hopen/werken om uiteindelijk een minnelijk akkoord te bereiken. Hij heeft mee dat hij berust in het vonnis.

Waarom ik de verplaatsingen en de kosten moet dragen? Omdat hij dat die voorwaarde stelt, doe ik dat niet dan sporten ze niet. Zijn communicatie berichten tussen hem en mij hierover voldoende om gehoord te worden door zo'n raadsheer? Moeten ze een concrete vraagstellen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12837

#4 , 31 mar 2018 12:15

Ik denk dat het inderdaad beter is dat de vader een grotere regeling krijgt. Topsport kan veeleisend zijn, waardoor hij tijdens zijn weekend te weinig tijd met zijn kinderen doorbrengt. Zoals Franciscus zegt, plak er een schooldag bij aan en hij kan al veel meer tijd met zijn kinderen doorbrengen. U kan dat perfect onderling regelen, dat moet niet per se via de rechtbank.

m2b
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 apr 2018 11:29

Er is vandaag een vonnis waarin staat dat hij elk weekend heeft van vrijdagavond tot maandagochtend aan school. Ik bergrijp u redenering van een schooldag vast te plakken aan 1/2 weekenden maar hij is zeer tevreden met elk weekend. Het lijkt mij moeilijk om onderling iets te regelen als een van de partijen van mening is dat er niets geregeld moet worden. Welk ander alternatief is er dan buiten RB?

eylis
Berichten: 8840

#6 , 03 apr 2018 11:42

Even een persoonlijke reflexie in de marge: sport op hoog niveau (topsport dus) hoé intensief moet dat zijn voor een 7jarige? De papa heeft ergens wel een punt: als "weekendpapa" heeft hij zeer weinig tijd met de kinderen, dus de tijd samen met ook wel gewone tijd inhouden en niet alleen het hele weekend door hollen van de ene naar de andere wedstrijd. Jullie zullen dus een paar afwegingen moeten maken: ofwel ga je voor een gelijk gedeeld verblijf, waarbij de sporttijd én de gezinstijd evenwichtig verdeeld kunnen worden. Ofwel een weekendpapa die zijn schaarse familietijd ook met de kinderen kan doorbrengen voor andere activiteiten.

m2b
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 apr 2018 16:53

Eylis,

Bedankt voor uw persoonlijke reflexie, het gaat me niet om mijn jongens te bombarderen tot topsporters en/of toekomstige kampioenen. In ons vonnis is opgenomen dat de kinderen sporten op sportief hoog niveau, in combinatie met uitstekende studies. Hierbij kan als er over een 7jarige wordt gesproken evenzo een vraagteken geplaatst worden. De 7jarige beoefent een zeer technische sport, om die reden starten kinderen hiermee heel vroeg en de wedstrijden zijn zeer tijdrovend. Hij doet dat heel erg graag, doet dat niet slecht en hij deed het al voordat de procedure is opgestart. De 13jarige sport ook nog en zijn wens is om naar de topsportschool te gaan of hij daar gaat geraken geen idee. Maar als kinderen de kans niet krijgen om zich te ontplooien dan blijft het met zekerheid bij dromen. Dit terzijde.

Ondertussen hebben we een verblijfsregeling die dichter aanleunt bij gelijk verdeeld verblijf dan dat van een weekendpapa. Ik kan de redeneringen volgen maar Ik kan niet berusten in wat er is besloten. Ik moet heel goed nadenken welke vragen ik stel in de toekomst. Er is vertrokken van het punt waar elk hoofdverblijf vroeg op die basis hadden ze de verblijfstijd al gelijk kunnen verdelen tussen ons beiden maar dat is dus niet gebeurd. Alle bedenkingen wel of niet aangenaam om lezen zijn welkom.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 03 apr 2018 17:21

Dan is je post niet erg duidelijk: andere lezers en ik ook hebben uit je post begrepen dat de kinderen enkel tijdens de weekends bij de papa verblijven: dat zijn 2 dagen op de 7. In een meer gelijk verdeeld verblijf: zou dat bijvoorbeeld volledige week om volledige week zijn. Dan ligt de druk en last van trainings/wedstrijdweekends verdeeld over de beide gezinnen. Heeft geen van u beiden gevraagd om een gelijk verdeeld verblijf? Want dat staat een familierechter doorgaans toe als er één van de ouders om vraagt.

m2b
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2018 19:08

Elk weekend verblijven de kinderen van vrijdagavond 18u tot maandag aan school bij vader + indien een vrije dag aansluit bij het weekend verblijven ze die dag ook bij hun vader + de vakanties elk de helft. Dat wordt beschreven als 5/2. Voor mij persoonlijk is dat 3/4 en als ik daarbij al de verlengde weekenden op tel en de vakanties mee reken verblijven ze 55% van het jaar bij mij en 45% bij hem, daarom zeg ik dat de verblijfsregeling dicht aanleunt bij 7/7.

Bij de verdeling van de druk/last van trainingen en wedstrijden over beide gezinnen loopt het mis. Die lasten heb ik altijd gedragen, vader weigert een deel ervan voor zijn rekening te nemen. Met die motivatie heb ik hoofdverblijf gevraagd. Hij heeft in hoofdorde hoofdverblijf gevraagd en in ondergeschikte orde 1 weekend op 2 van vrijdagavond tot maandagochtend en niet een 7/7 regeling wat naar mijn mening logischer was geweest. Onze oudste zoon is gehoord geweest en heeft de voorkeur om tijdens de week bij mij te verblijven omwille van zijn trainingen dat neemt de RB ook mee in de motivatie van de beslissing.

Geen eenvoudige oefening als één van beide ouders geen deel wil uitmaken van de hobby's en ervoor te zorgen dat de kinderen hun hobby's kunnen blijven doen. De RB heeft dit proberen oplossen door bovenstaande verblijfsregeling te vonnissen. Elk weekend rekening houdend met die intense sportbeoefening.... Hij interpreteert dit als oké nu beslis ik hoe intens de sportbeoefening is tijdens mijn weekenden in werkelijkheid dus alle weekenden.

Is dit duidelijker? Iedere school vrije dag buiten de vakantie bepaald hij de agenda.

Terug naar “Echtscheiding”