Vraag rond suicide en omgangsrecht grootouders

Care-team
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vraag rond suicide en omgangsrecht grootouders

#1 , 28 mar 2018 22:47

Hi all,

de feiten:
- persoon A pleegt zelfmoord
- persoon B blijft achter met kind v 2 jaar
- ouders van persoon A willen omgangsrecht week-week

Los van het omgangsrecht die grootouders hebben, kunnen zij dergelijke schikking afdwingen (dreigen met advocaat)? Dient persoon B een advocaat in te schakelen, of is dit blaffen, eerder dan bijten?

tnx!
g

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2018 22:59

Wat bedoelt u met week-week? Grootouders kunnen omgangsrecht krijgen van de rechtbank, maar geen enkele rechter zal een kind de helft van de tijd aan hen toewijzen als er een normale relatie is tussen kind en de overblijvende ouder.

Care-team
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2018 23:07

Ja, inderdaad helft vd tijd. Ik dacht inderdaad ook dat dit niet het geval is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 28 mar 2018 23:21

Vooreerst mijn deelneming. Zelfdoding van een partner en er mee (leren) omgaan is niet eenvoudig. Zoek eventueel via uw huisarts professionele bijstand. Ook via de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politie kan u verder begeleid worden tot de juiste hulpverlening.

Wat de grootouders betreft.
Die kunnen inderdaad een vorm van omgangsrecht krijgen.
Geen enkele familierechtbank gaat grootouders een week om week regeling geven.
U bent de ouder en hebt alle rechten zowel gezag als verblijfsouderschap om het zo maar te schrijven.
Grootouders hebben ook rechten ...mogen kleinkinderen regelmatig zien - kinderen mogen blijven slapen - samen op vakantie gaan enz enz ... bij ons als grootouders is het steeds afspreken of ze allemaal samen willen komen of eens apart of alleen de meisjes of alleen de jongen... net zoals ze graag zelf willen - ouders willen en wij kunnen.
Ik denk dat geen enkele familierechtbank zal ingaan op de 'eisen' en zeker niet op de bedreigingen van de grootouders. Ik zou zelfs (mijn juridische ervaring) zeggen dat zulke uitspraken en zeker als die al op schrift zouden staan contraproductief zullen zijn. Ik ken zo cases waar procureur nogal kort de grootouders op hun plaatst heeft gezet en in zijn advies tegen contact met grootouders was en alleen onder supervisie van comité jeugdzorg of sociale dienst jeugdpolitie. Hun advocaat heeft toen wijselijk zijn mond gehouden want die had de bui al zien hangen.

Daarom stel ik al voor volgende maatregelen te nemen:
- elk gesprek op te nemen - digitale recorder of smartphone.
- als kind naar een onthaalmoeder gaat duidelijk zeggen dat niemand buiten uw toestemming kind mag meenemen of zelfs maar bezoeken bij onthaaldienst. Dat men de gegevens van die personen opvraagt en u direct belt.
Dan kan u die piste al gerust afsluiten.

Bestaat de mogelijkheid dat er een vertrouwenspersoon is voor u maar ook voor hen die als bemiddelaar kan optreden. Indien mogelijk redelijk professioneel. De mogelijkheid kan nu wel zijn dat wegens hun verdriet als dat de ouders waren van de overledene hun reactie 'overdreven' is.



Ik geef hier enkele sites aan.
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... -xTC_xNds8
https://www.gezinsbond.be/Gezinspolitie ... nderen.pdf
http://www.tzitemzo.be/ouders/over-ons5 ... wie-ouders
http://www.familie-recht.be/omgangsrecht/


Mocht u meer info willen kan u mij via forum dus hier dat vragen en dan geef ik mijn JF coördinaten door.
(Op dit ogenblik niet actief gezien teveel vragen die privé werden gesteld).

Care-team
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2018 23:28

Bedankt voor de feedback, de deelneming (ik geef het door) en informatie! Het bevestigt mijn vermoeden.

Terug naar “Echtscheiding”