op reis exclusief ouderlijk gezag

deborahclaessens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

op reis exclusief ouderlijk gezag

#1 , 21 mar 2018 14:43

Hallo,

Sinds 2014 heb ik het exclusief ouderlijk gezag over mijn dochter. Nu wil ik samen met mijn nieuwe vriend en dochter graag op reis gaan naar Egypte in de zomer. Heb ik speciale documenten nodig om te bewijzen dat ik geen toestemming van de vader nodig heb? Ik heb contact gehad met mijn advocate en zij zegt je moet speciale documenten aanvragen op de gemeente. Kom op de gemeente en zij beweren dat ik niks nodig heb. Heb geen zin om daar te landen en problemen te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
deborahclaessens
Topic Starter

#2 , 21 mar 2018 14:45

ooh ja in mijn vonnis staat ook dat hij geen recht heeft op persoonlijk contact met mijn dochter

eylis

#3 , 21 mar 2018 15:12

Vreemd dat je advocate de actuele wetgeving niet aan je uitlegt: volgens het Belgisch recht mag jij reizen met je kinderen naar waar je wil zonder enige toestmming van de andere ouder. Zelfs als deze ouder zijn rechten nog uitoefent. Het enige dat zou kunnen gebeuren is, is dat men in Egypte vervelend doet als de naam van de kinderen verschilt van de naam van de moeder. Maar eigenlijk kunnen ze je niet weigeren, want weduwes reizen ook met hun kinderen.

Reclame

P-Stone

#4 , 21 mar 2018 17:50

Je zou een attest van gezinssamenstelling kunnen meenemen. Op die manier kan er geen probleem van de verschillende achternamen gemaakt worden.

laryge

#5 , 21 mar 2018 22:31

Je advocaat geeft je absoluut foute informatie. Je hebt nooit, in geen enkel geval, toestemming nodig van de andere ouder.
http://odos.be/web/2017/06/26/toestemmi ... s-te-gaan/

Franciscus

#6 , 21 mar 2018 22:49

Eeuh, welke nationaliteit heeft uw ex?
Zorgen dat kind een kids ID heeft.
Zorg dat u een paspoort hebt waar uw kind mee opstaat. ( dat ging enkele jaren geleden toch nog).
In Egypte zullen ze geen Nederlands kennen en die documenten zijn in het Nederlands.

kristin

#7 , 22 mar 2018 08:32

een kind komt niet meer op je reispas. Elk kind heeft een eigen ID nodig, ofwel een kids ID ofwel een reispas.

P-Stone

#8 , 22 mar 2018 12:36

...In Egypte zullen ze geen Nederlands kennen en die documenten zijn in het Nederlands.
ALS er een probleem zou zijn, en ik zeg ALS want die kans is niet zo groot, zal er zeker iemand van de luchtvaartmaatschappij zijn die helpt met het vertalen van het attest van gezinssamenstelling. Immers, als het kind het land niet binnen mag heeft de luchtvaartmaatschappij een fout gemaakt en moeten kind (en moeder) op de eerstvolgende vlucht terug naar België. Dat zal de luchtvaartmaatschappij wel proberen te vermijden (aangezien er eigenlijk voor de wet geen enkel probleem is en het weigeren van toegang een vergissing zou zijn).

Terug naar “Echtscheiding”