openbare verkoop: miserietaks bij inkoop woning?

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

openbare verkoop: miserietaks bij inkoop woning?

#1 , 20 mar 2018 20:22

Stelling:
Gezinswoning wordt uit onverdeeldheid openbaar verkocht.
Ik deed een bod om de woning in te kopen, maar dat wordt door mijn ex niet aanvaard wegens niet hoog genoeg.
-Ik heb automatisch voorkooprecht als mede-eigenaar?
-Ik betaal ook dan maar 1% 'miserietaks'?
-Wat als het via 'stroman' wordt ingekocht? Betaal ik dan 1% 'miserietaks'?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2018 20:30

Bijkomende vraag:
-Moeten de kosten dan ook binnen de vijf dagen betaald worden?
-Moet de uiteindelijke aankoopprijs dan ook betaald worden binnen de maand?
Ik wil nog onderhandelen met verschillende banken, zodra ik de prijs zal weten die ik moet betalen

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 21 mar 2018 21:20

Beste

U zal uw strategie moeten omkeren. Best onderhandelen met de banken VOORALEER u naar de openbare verkoop gaat. Zo weet u primo of en hoe groot uw maximale lening zal zijn. En weet u ook wat u kan bieden. In elk geval zal u ook bij een openbare verkoop de VOLLEDIGE koopsom op tafel moeten leggen + kosten binnen 5 dagen. Vergis u niet : u zal niet de helft maar de totaliteit moeten betalen om nadien - na vereffening-verdeling - de helft terug te krijgen. Dus zoals gesteld : ga EERST met de bank praten welke constructie haalbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2018 20:53

Oei, deze had ik niet voelen aankomen.
Ik weet tot welke prijs ik zou bieden, en wat mijn mogelijkheden zijn, de onderhandelingen zouden enkel nodig zijn om de laatste procentjes er uit te knijpen. :)
De banken maken geen probleem om me het deel te lenen dat ik nodig heb om de ex uit te kopen, maar ik heb nog niet gevraagd hoe we het in dit geval dan kunnen oplossen.
Het is maar een denkpiste omdat mijn vrouw me de woning niet wil verkopen voor een eerlijke prijs, en ik tegelijk de helft van de woning moet blijven afbetalen en moet huren.
Ze moet me wel de helft van de huurwaarde betalen na verkoop. Maar ik kan maar net mn hoofd boven water houden en wil zo snel mogelijk een oplossing.
Verkopen via notaris lukt niet, zelfs niet voor een groot bedrag onder de aankoopwaarde of geschatte waarde.
Het verlies zou té groot zijn.
Bedankt 'Basjumper'.
Laatst gewijzigd door Vader1 op 22 mar 2018 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Vader1
Topic Starter
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mar 2018 20:56

Iemand ook antwoord op de andere vragen?
-Ik heb automatisch voorkooprecht als mede-eigenaar?
-Ik betaal ook dan maar 1% 'miserietaks'?
-Wat als het via 'stroman' wordt ingekocht? Betaal ik dan 1% 'miserietaks'?

Terug naar “Echtscheiding”