Onderhandse lening ouders + echtscheiding

Bartomiso
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onderhandse lening ouders + echtscheiding

#1 , 20 mar 2018 09:46

Dag allemaal,

Situatie is als volgt:
Volgende maand normaal officieel gescheiden. Inboedel + alles is verdeeld.

Nu hebben we samen ooit een lening bij mijn ouders aangegaan. Dit staat ook op papier dat we xxx€/maand moeten terugbetalen voor xxx tijd.

Ikzelf betaal sinds de echtscheiding het bedrag alleen aan mijn ouders. In de echtscheidingsacte staat hiervan niks vermeld dat deze lening er is.

Kan ik het resterende bedrag dat we moeten terugbetalen aan mijn ouders, nog terugvorderen van mijn ex? (de helft dan).


Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2018 11:33

Zowel jij als uw ex blijven verantwoordelijk om de lening terug te betalen. Dit betekent concreet:
1. Jij betaalt volledig aan uw ouders, en vordert de helft van het betaalde bedrag terug bij uw ex. Eerst via een aangetekend schrijven, en indien dat niet lukt via gerechtelijke weg. De rechter kan dan oordelen dat uw ex u maandelijks de helft van de aflossing van de lening moet storten, zodat jij het volledige bedrag aan uw ouders kan storten.
2. Jij betaalt de helft (of niets) terug aan uw ouders, In dat geval moeten uw ouders de niet betaalde sommen terugeisen van de schuldernaren. Zijnde jij en uw ex. Uw ouders zullen jullie beiden dus via een aangetekend schrijven moeten verzoeken jullie schulden te voldoen, en als dit niet gebeurt, dit via gerechtelijke weg eisen. Voor de rechtbank kunnen zijn dan verklaren dat jij bijvoorbeeld wel jouw helft betaalt (aan te tonen via bankafschrifte), maar dat uw ex haar deel van de overeenkomst niet nakomt. De rechter kan dan oordelen dat uw vriendin maandelijks ook de helft aan uw ouders moet betalen.

Aan jou (en uw ouders) de keuze welke weg je wil kiezen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 mar 2018 12:21

“Art.1200.Er bestaat hoofdelijkheid tussen schuldenaars, wanneer zij verplicht zijn tot een en dezelfde zaak, zodat ieder voor het geheel kan worden aangesproken, en de betaling door een van hen gedaan, de overige schuldenaars jegens de schuldeiser bevrijdt.Art.1202 Hoofdelijkheid wordt niet vermoed;zij moet uitdrukkelijk bedongen zijn“(Burgerlijk Wetboek=BW).

‘Dit staat ook op papier dat we xxx€/maand moeten terugbetalen voor xxx tijd.’
Onderzoek zorgvuldig of jullie contract met uw ouders vermeldt dat jullie lening HOOFDELIJK was.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”