Vakantieregeling kinderen

Trotse mama
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Vakantieregeling kinderen

#1 , 18 mar 2018 08:13

Ten einde raad. Ik heb 3 kids van 17, 14 en 11 jaar. Bij vonnis is vastgesteld door de jeugdrechter dat wij een 10-4 verblijfsregeling hebben. Mijn ex kan zich hier nog steeds niet bij neerleggen en doet moeilijk over alles. Communicatie is uiterst moeilijk, laat staan bijna onmogelijk omdat hij altijd zijn gelijk wil halen. In het vonnis werd toen ook opgenomen dat de ouders voor de zomervakantie een regeling moeten treffen. Als ik toen had geweten dat dit voor zovele problemen ging zorgen had ik toen al een regeling laten opnemen. Zelfs mijn advocate zegt dat.

Nu heb ik hem reeds op 10 januari 2 voorstellen gedaan voor de zomervakantie maar hierop krijg ik totaal geen reactie. Wat kan ik nog doen? Ik heb mijn verlof op het werk onder voorbehoud maar al ingediend. Hij ziet dit als een spelletje om mij aan het lijntje te houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2018 11:56

Je kan een voorstel formuleren met daarbij de zinsnede "zonder tegenbericht binnen de 14 dagen, ga ik er van uit dat deze regeling voor jou in orde is."

Op die manier dwing je een reactie af. Als er toch geen reactie komt binnen de 14 dagen, is de regeling goedgekeurd door de tegenpartij.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 28 mar 2018 18:31

Voorstel best aangetekend verzenden met een Antwoord /Reponse kaart dan hebt u het bewijs dat hij het ontvangen en getekend heeft.
In schrijven staan plaats datum - AANGETEKEND en in 2-voud.
Vermeld ook in brief dat u de AS ook via gewone post zal verzenden ( ik doe dat dan een dag of drie later op de bus).
Uiteraard wordt in de beide brieven naar elkaar verwezen.
Onbestelde brief nooit openen maar zo bewaren voor de rechter. Uw exemplaar kan de rechter zo al lezen.

U kan ook schrijven dat hij gerust ergens legaal advies vraagt wat de regeling zou zijn als hij niet antwoord.

Reclame

Trotse mama
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2018 15:40

Ondertussen heb ik vandaag reactie gekregen. Volgende schrijft hij:

In het vonnis staat dat beide partijen de vakantie in onderling overleg zullen regelen.
Je hebt uw verlof vastgelegd zonder dat er een onderling akkoord is.

Ben nog steeds bereid zoals de voorgaande jaren in een 50/50 regeling tijdens de zomervakantie.
Maar dan ga ik geen alimentatie betalen voor de maanden juli en augustus, zodat ik samen met de kinderen iets kan gaan doen tijdens de vakantie.
Als je hier mee akkoord gaat, dan zou ik dat graag laten vastleggen en bekrachtigen.

Als je hier niet mee akkoord gaat, blijft de huidige regeling gewoon doorlopen.

Zoals u kan lezen dringt hij zijn woorden op. Dat is het probleem bij hem. Hij is heel dominant. Hij denkt dat hij mij nog steeds onder de knoet heeft.

Ik weet echt niet wat doen. En geld voor een advocaat heb ik echt niet meer.
Indexering onderhoudsgeld past hij al 4 jaar niet toe. Ook dat blijft miserie. Het is zo'n belasting op ons dagelijks gezinsleven. Ik ben er stilletjes onderdoor aan 't gaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2018 15:51

Heb je onze raad eigenlijk opgevolgd? Heb je een AS naar hem geschreven met de regeling die je voorstelt? Zeg hem alvast dat je de huidige regeling wenst aan te houden, en dus in onderling overleg de dagen wil vastleggen, maar dat je dan ook communicatie van zijn kant verwacht. En dat je bij gebrek aan die communicatie er van zal uitgaan dat hij akkoord gaat met de voorstellen die jij formuleert. Maak hem ook duidelijk dat je niet zal afzien van uw recht op de alimentatie.

Maar mijn belangrijkste vraag was dus de eerste: heb je een AS gestuurd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2018 15:55

Zijn vraag van het onderhoudsgeld, kan ik inkomen
Zou in principe fair zijn, is mijn mening natuurlijk...
Als ieder een beetje gezond boerenverstand zou gebruiken, waren veel kinderen oprecht gelukkiger en zouden ze niet getekend zijn op latere leeftijd
Het is een utopie om te denken dat alles perfect naar ieders wensen verloopt
Mss de ene keer iets soepeler zijn, zodat de volgende keer een andere eis dan rapper kan worden ingewilligd.
Ik bedoel maar, meestal zal de ene partij iets meer water in de wijn moeten doen dan de andere, maar zo blijft het leefbaar voor iedereen.
Laatst gewijzigd door Etak op 23 mei 2018 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 23 mei 2018 15:59

Wat het laatste betreft.
U stelt hem in kennis dat de indexaanpassing - indien voorzien in het vonnis - steeds ingaat op de dag van het vonnis zoals voorzien.
Gezien minder dan 5 jaar geleden kan u dus vier haar vorderen.
Dus jaar een de indexaanpassing index maand ervoor - basisindex maand vonnis bedrag.. dat voor de volgende12 maanden.
Jaar twee zelfde berekening enz enz
Deze som optellen dat geld heeft hij dus nog te betalen.
Stel hem eveneens in kennis per AS zoals reeds beschreven dat bij niet betalen binnen de X dagen na ontvangst van de indexaanpassingen de wettelijke intrest
http://www.lexalert.be/nl/article/wette ... rd-in-2018
van die datum van toepassing zullen zijn.
U kan op elk moment de index die nog tegoed is opeisen.
https://www.familierecht.vlaanderen/Fam ... fault.aspx
....
U hebt een voorstel gedaan en tijd gegeven om te reageren - als die termijn nu voorbij is wordt de regeling geacht aanvaard te zijn dus als zijn antwoord te laat was is het pech voor hem.
U voert uit wat er is aanvaard ( door zijn niet reageren)
....
Het niet betalen van alimentatie is een strafbaar feit - ook in de vakantiemaanden dienen deze betaald te worden dus 12 maanden en niets minder.
Meldt dat u bij niet betalen niet zal nalaten het achterstallige te vorderen via deurwaarder op de wettelijke wijzen.
Eveneens vermeerderd met de wettelijke intrest en kosten (deurwaarder).

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939

Dat hij uiteraard zijn licht eens kan opsteken bij een advocaat maar het niet naleven van een vonnis gevolgen kan en zal hebben.

Maar inderdaad is dat per AS gedaan?



@Etak een vonnis spreekt steeds van alimentatie per maand - dus 12 op 12 ook al is er een vakantieregeling 50/50.
Anders zou de rechtbank daar ook gewag van maken en schrijven geen alimentatie te betalen tijdens de WE of tijdens de paasvakantie voor 14,56 dagen wel en voor 69 uren niet enz ... en wat met februari is er dan een dag meer te betalen?
Denk niet dat die vlieger zal opgaan.

eylis
Berichten: 8837

#8 , 23 mei 2018 16:51

Laat aan de vader ook vriendelijk weten dat hij zich best laat informeren door een neutrale juridisch deskundige wat betreft de gevonniste maandelijkse alimentatie met betrekking tot de vakantieperiodes (de uitleg van Fransiscus klopt helemaal) en de mogelijke veroordelingen mbt het niet correct betalen van alimentatie (cfr het niet-indexeren van de alimentatie. Je besluit met de mededeling dat je het voor hem erg vervelend zou vinden dat hij vanwege een onwetendheid of foutieve interpretatie van de wet een veroordeling zou kunnen riskeren.

Trotse mama
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mei 2018 23:26

Ik heb geen aangetekend schrijven durven versturen omdat ik bang bendat dit weer olie op het vuur zou gooien. Ik ga het morgen onmiddellijk doen. De enige reactie die hij gegeven heeft is dat hij co-ouderschap wil. Enkel en alleen omdat hij dan geen alllmentatie moet betalen. Hij heeft steeds mijn vraag over de vakantieregeling genegeerd. Ik wil alleen juridisch niet in de fout gaan. Dus als ik een aangetekend schrijven stuur waarin ik vermeld "zonder tegenbericht binnen 14 dagen..." sta ik recht in mijn schoenen?

Ik ga eveneens het niet betalen van de index hierin opnemen. En het feit dat het niet betalen strafbaar is

Alvast allemaal bedankt voor de nuttige tips.


Echt geloof me, ik heb dit alles nooit zo gewild. Hier kiest hij iedere keer zelf voor. Ik heb zelfs al op het politiekantoor gezeten wegens leugens van hem.

Hij heeft me destijds laten zitten voor een andere vrouw. Die relatie is ondertussen ook voorbij. Hij woont als 44 jarige terug bij zijn ouders. Ik heb mijn leven terug op de rails gekregen. Een nieuwe relatie en met de kleine middelen die we hadden een huisje gebouwd. Mijn zoon is destijds door de jeugdrechter gehoord en zo is de 10-4 regeling tot stand gekomen.

Ik zou mijn zoon omgekocht hebben. Hij kan het gewoon niet verteren dat ik hier goed ben uitgekomen. Beter dan hem. En dat moet ik nu op alle gebied bekopen.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 23 mei 2018 23:35

Uiteraard staat u in uw recht om dat te doen.
Verwijs zeker naar het feit dat u reeds in januari voorstellen hebt gedaan.

Jabbe
Berichten: 586

#11 , 28 mei 2018 16:17

Ik heb geen aangetekend schrijven durven versturen omdat ik bang bendat dit weer olie op het vuur zou gooien. Ik ga het morgen onmiddellijk doen. De enige reactie die hij gegeven heeft is dat hij co-ouderschap wil. Enkel en alleen omdat hij dan geen alllmentatie moet betalen. Hij heeft steeds mijn vraag over de vakantieregeling genegeerd. Ik wil alleen juridisch niet in de fout gaan. Dus als ik een aangetekend schrijven stuur waarin ik vermeld "zonder tegenbericht binnen 14 dagen..." sta ik recht in mijn schoenen?

Ik ga eveneens het niet betalen van de index hierin opnemen. En het feit dat het niet betalen strafbaar is

Alvast allemaal bedankt voor de nuttige tips.


Echt geloof me, ik heb dit alles nooit zo gewild. Hier kiest hij iedere keer zelf voor. Ik heb zelfs al op het politiekantoor gezeten wegens leugens van hem.

Hij heeft me destijds laten zitten voor een andere vrouw. Die relatie is ondertussen ook voorbij. Hij woont als 44 jarige terug bij zijn ouders. Ik heb mijn leven terug op de rails gekregen. Een nieuwe relatie en met de kleine middelen die we hadden een huisje gebouwd. Mijn zoon is destijds door de jeugdrechter gehoord en zo is de 10-4 regeling tot stand gekomen.

Ik zou mijn zoon omgekocht hebben. Hij kan het gewoon niet verteren dat ik hier goed ben uitgekomen. Beter dan hem. En dat moet ik nu op alle gebied bekopen.
Geloof me vrij. U bent niet de enige die deze situatie beschrijft, die geen olie op het vuur wil gooien en tegenpartij enigszins wil sparen. Been there, done that.
Soms eens op je strepen staan en tegenpartij op zijn nummer zetten, kan geen kwaad.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 28 mei 2018 16:31

Kan dat alleen maar bevestigen.

En u kan via een www.caw.be of zelfs via de dienst SLAchtofferZOrg steun krijgen.
Mogelijk valt het gedrag van ex wel onder
Intra Familaal Geweld (IFG)
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Trotse mama
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 mei 2018 20:33

Dankjewel allemaal voor de info en steun via deze weg. Ik ben vandaag op de rechtbank geweest voor eerstelijns juridisch advies. De aangetekende brief gaat morgen op de post. En dan maar wachten op reactie. Zal wel niet mals zijn want heb alles in de brief opgenomen, ook de indexering van 4 jaar en achterstallige kosten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 30 mei 2018 09:48

Goed zo. Het is op zijn minst al een zeer serieus signaal naar uw ex toe dat je niet over je héén laat lopen. Dikwijls helpt dit al om de houding van de tegenpartij in positieve zin te doen veranderen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Trotse mama
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2018 17:01

Zoals verwacht een negatief antwoord op mijn aangetekend schrijven:


Beste,

Naar aanleiding van je aangetekend schrijven van 30.05.2018 laat ik je weten dat ik niet akkoord ga met je voorstel ivm de vakantieregeling voor de kinderen van 1 juli 2018 tem 31 augustus 2018. Als je verwacht dat ik alimentatie moet betalen voor de maanden juli en augustus, ga ik niet akkoord met een 50/50 regeling.

Dit wil zeggen dat ik voor de zomermaanden juli en augustus van 2013 tem 2017 te veel alimentie heb betaald.
Dat gaat in totaal over 10 maanden dat ik te veel betaald heb : 376.98 x 10 maanden is in totaal 3769.80 €

Over de indexering van het onderhoudsgeld ga ik niet akkoord omdat het bedrag dat is vastgelegd in het vonnis van 17.10.2013 niet correct is bepaald.
In het vonnis van 28.03.2013 is er een onderhoudsbijdrage vastgelegd van 125 euro per maand en per kind, voor een regeling van één dag per week.
In het vonnis van 17.10.2013 is er een onderhoudsbijdrage vastgelegd van 125 euro per maand en per kind, voor een regeling van vrijdagavond tem dinsdagmorgen om de veertien dagen.
Ook hier heb ik teveel alimentatie betaald.

Terug naar “Echtscheiding”