Vakantieregeling kinderen

Trotse mama
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Re: Vakantieregeling kinderen

#16 , 01 jun 2018 17:06

Hij zegt dus dat hij al die jaren teveel allimentatie heeft betaald voor de zomermaanden. En dan zijn betwisting over de indexering. In het begin, toen de kinderen slechts 1 dag per week gingen omdat hij geen woonst had, werd vastgesteld dat er maandelijks 125 euro per kind moet betaald worden. Daarna werd bij vonnis bepaald dat de kinderen van vrijdagavond tot dinsdagmorgen naar hem gaan. Over aanpassing allimentatie is toen niets gezegd/gevraagd. Nu beweert hij dus dat hij te veel betaalt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#17 , 01 jun 2018 17:40

In oudere rechtszaken heb ik steeds vastgesteld dat een rechter een onderhoudsbijdrage oplegt, bij gelijk welke verblijfsverdeling, maar dat de vakantieregeling voor beide ouders 50/50 was. De normale onderhoudsbijdrage stopte of veranderde niet tijdens die gelijke vakantieregeling. Ouders konden wel onderling een andere regeling afspreken (zolang er nog kon worden gepraat en overlegd worden).

Over de indexering kan uw ex niet onderhandelen. Hij moet de correcte indexering toepassen, zoniet kan u dit laten opvorderen.
Indien hij de indexering en alimentatie tijdens de zomermaanden betwist, moet hij zich tot de rechtbank wenden.

Franciscus
Berichten: 38583

#18 , 01 jun 2018 19:26

Maar ondertussen wel betalen!
Buiten een burgerlijke procedure heeft men ook de strafrechtelijke.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939

Reclame

Nevea2
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#19 , 06 jun 2018 20:54

Beste,

Wat een gedoe met je ex, seg! Ik heb ook mijn handelen vol met mijn ex. Ik kan je 1 ding zeggen. Allimentatie moet ook in de maanden juli en augustus betaald worden. De allimentatie is een bedrag dat ze op een jaar berekenen en dan door 12 delen. Zo heeft mijn advocaat me dit uitgelegd. Geen enkele rechter zal akkoord gaan, dat je ex in de zomermaanden geen allimentatie betaald.

En je ex zijn antwoord op ke aangetekende brief is ronduit belachelijk!

Trotse mama
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#20 , 07 jun 2018 16:47

Mijn advocate heb ik nog maar eens gebeld. Zij zegt dat, als hij niet akkoord gaat met mijn voorstellen, de huidige regeling gewoon blijft lopen.

Dit heb ik hem dan nog eens gemaild met de datums erbij dat de kinderen dan komen.

Enkele dagen was het stil. Tot zojuist weer een mail met zielige praat om op mijn geweten te werken. Een korte mail vol leugens. Zie de mail hieronder:

Op onderstaande mails van 07.09.2017 en 20.11.2017 heb ik nog steeds geen antwoord gekregen.
Daarom vraag ik nogmaals om eens te praten met de kinderen in plaats van te dreigen naar de kinderen toe dat ze niet mogen kiezen voor een week-week regeling.

X mocht niet gaan skieën als hij voor week-week koos, xxx krijgt geen nieuwe kamer. Schandalig is het dat dreigen, ik zou me diep schamen als "mama".
Ik ben dat gedoe en gedreig naar de kinderen kotsbeu.

Het is geen gezonde situatie voor de kinderen. De kinderen lijden hier onder en xx haar studies ook. Haar punten zijn drastisch achteruit gegaan.

Ik hoop dat je open en eerlijk bent om een gesprek te houden met de kinderen.

Mijn oudste werd gehoord door de jeugrechter. Ik zou hem omgekocht hebben met skireis van school.

We hebben pas gebouwd en zijn zelf aan nog 2 kamers op zolder bezig. Mijn jongste haar kamer is nu bijna af op het verven na.

Mijn andere dochter heeft altijd al moeilijkheden gehad op school. Zij zit in het eerste middelbaar en heeft het niet gemakkelijk.

Nu dit allemaal gebruiken om op mijn geweten te spelen... ik ben kapot. Mentaal word ik gebroken door die man. Hoe kan ik dit toch doen stoppen. Is er een manier?

eylis
Berichten: 8836

#21 , 07 jun 2018 18:04

Ja, dat kan je proberen. dit is geen juridische raadgeving, dan wel een strategische. Het feit dat de andere ouders zo'n mails stuurt is dat hij wéét dat jij je kan raken hiermee; Heel waarschijnlijk reageer je daar dan ook emotioneel op (en dat is maar normaal) en dat geeft de andere ouder de impuls om dit te blijven doen omdat hij zo controle over de situatie probeert te krijgen. Dus opdracht: probeer (en ik weet dat is absoluut niet makkelijk)in je reacties heel formeel op de afhandeling te focussen. Laat je helpen door je advocaat om alles te formuleren. Laat je advocaat desnoods zelf reageren op deze mails. Wanneer je niet meer reageert op manipulatieve opwerpingen, zal de andere ouder hiermee wellicht ophouden en kan er overgegaan worden naar de oplossing van het vakantievraagstuk.

Fons54
Berichten: 445

#22 , 07 jun 2018 18:40

Aan de andere kant zijn er echt "ouders" die hun kinderen manipuleren om niet voor de andere ouder te kiezen....De waarheid is meestal in het midden.

driss
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#23 , 10 jun 2018 13:38

beste,
1/een regeling zoals in dit geval 10/4 kan ALLEEN door de rechtbank worden verbroken of herbekeken; dus maak je daar geen zorgen over en geef niet toe;
2/alimentatie is een MAANDELIJKS bedrag; wie de kinderen hoeveel dagen per maand ziet heeft daar geen enkele invloed op; het bedrag dat jou toekomt moet op de in het vonnis vermelde dag gestort zijn;
3/gewoon de indexaanpassing toepassen (vanaf nu is het bedrag...) en de achterstallige index in één bedrag opeisen mits AS ("achterstallige betaling")
3/ik zou geen AS sturen met als vermelding bv. "zonder tegenbericht van jou neem ik de kinderen de eerste 2 weken van augustus.." en dan aannemen dat dat zo is "zonder tegenreactie"; hij kan op allerlei manieren daarop reageren (of zeggen dat hij erop heeft gereageerd) en dan blijf je elkaar bestoken met al dan niet beantwoorde brieven;
volgens mij is het zo dat als jullie geen onderlinge data kunnen afspreken en de rechtbank ook geen data heeft opgelegd (en in dit geval zou ik het van hem schriftelijk willen hebben) voor de vakantie of voor om het even wat, de voorlopige regeling (10/4) van kracht blijft; misschien vind je dit minder leuk, maar dan kan je toch een week of 8 dagen met de kinderen weggaan en verder vermijd je alle mogelijke problemen!

Terug naar “Echtscheiding”