Scheiden Belg - Colombiaan

Daphne84
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Scheiden Belg - Colombiaan

#1 , 17 mar 2018 12:58

Beste,

Mijn man en ik zijn gehuwd in 2005 in Belgie. Ik ben belg, hij is Colombiaan (intussen wel al Belgische Nationaliteit).
Wij hebben 2 kindjes (3 en 5 jaar).
In augustus 2015 verhuisden wij naar Colombia en ik heb daar dus 2 jaar gewoond. Sinds december 2017 ben ik met de kindjes naar Belgie gekomen en zij gaan hier nu naar school. Ik kreeg van hem de toestemming om Colombia te verlaten en in Belgie te blijven ( al hoopte hij wel dat ik terug ging gaan).
Ik ben nu zeker dat ik definitief wil scheiden van hem.
Hier heb ik niks, ik woon in het huis van mijn papa momenteel en sta ten laste van hem bij de Mutualiteit omdat ik blijkbaar zonder werk en zonder uitkeringen geen recht heb op Mutualiteit. In Colombia hebben we wel onroerend goed, maar dat staat op zijn naam en er staat een appartement van ons op naam van mijn schoonbroer (omdat we op moment van aankoop niet in Colombia waren maar in Belgie).
Ik vraag mij af hoe ik kan scheiden en wat er met de kindjes zou gebeuren, ik wil ze namelijk graag hier in school en niet daar. We hadden daar ook een koffiebar-tearoom gestart en dat doet mijn man verder.

Hartelijk dank!
Hoe lang duurt een scheiding normaal en hoeveel kost dat?
Alvast bedankt aan iedereen!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio
Berichten: 242

#2 , 11 apr 2018 22:15

Ik hoop dat je schriftelijke toelating hebt van de vader van je kinderen om naar België te komen, zodat je niet beschuldigd kan worden van kinderkidnapping. Jullie echtelijke woonst was in Colombië, dus de echtscheiding zal waarschijnlijk daar moeten gebeuren, tenzij jij al hier gedomicilieerd bent. Vraag eens na. Ik ben zelf in een ander land gescheiden, dus ik ken niet alles van het Belgisch recht.
Ik weet wel dat je recht hebt op mutualiteit, zelfs zonder inkomsten. Ik had 2 jaar geen Belgische inkomsten. Ik moet zeggen dat ik al alleen woonde toen ik de mutualiteit heb aangevraagd. Maar omdat ik 1 maand bij mijn ouders heb gewoond bij de terugkeer (ik wou domiciliatie in België om geen probleem met mijn ex te krijgen) en het kindergeld was daardoor wel 6 maanden via mijn vader.

Wat de eigendommen betreft, hangt af van je huwelijkstelsel hier en de wet in Colombia... Ik heb het nadeel ondervonden van in 1 land te trouwen en in een ander te scheiden (beide niet België). Tenslotte moet je in de eerste plaats aan je kind denken, dat je voor je kind kan voorzien. En voor jezelf, een nieuw begin... Weinig kans dat je financieel gaat winnen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”