Allimentatie / internaat

appelsientjeje
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Allimentatie / internaat

#1 , 13 mar 2018 16:10

Gisteren stelde ik een vraag ivm het betekenen van een vonnis. Vandaag heb ik weer een andere vraag ;-)

Ongeveer twee jaar geleden wou mijn man zijn ex plots het volledige “hoederecht”. We waren verhuist, de dochter was 12 geworden, etc.

Kort samengevat: na veel vijven en zessen is haar dat door de dochter een halfjaar niet meer te brengen toch gelukt.

Nu - na het arrest - zet ze haar op internaat omdat het in haar gezin moeilijk loopt. Tja, dan lach je wel eventjes...

Maar ja, wel weer goed bekeken. Allimentatie werd verhoogd en nu kan mijn man de helft van die kosten ook nog eens betalen.

Zou een rechter dit verminderen als je terug naar eerste aanleg zou gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 13 mar 2018 17:14

Zoals al dikwijls ..hoederecht is sedert 13 april 1996 uit de BE wetgeving gehaald.
Sedertdien co-omgangsrecht en co-gezagsrecht door beide ouders.
Niet brengen van de dochter als dat in vonnis stond was reden genoeg om naar politie aangifte te gaan doen voor familieverlating - is een strafrechtelijk vervolgbaar feit.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating en / of niet opvolgen van vonnis (als daar zou instaan dat moeder moet brengen)
http://elfri.be/sancties-bij-niet-eerbi ... gangsrecht ( al naargelang wat er juist in vonnis staat)
Wat zegt het arrest?

Hebben beide ouders beslist over dat internaat ? Was dat in arrest toegestaan?

appelsientjeje
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2018 17:46

Ik schreef hoederecht omdat dit makkelijker bekt maar uiteraard bedoelde ik co-gezagsrecht.

Daar zijn talloze klachten voor neergelegd. Eén voor één geseponeerd.

Dochter zei dat ze niet meer wou komen. Deskundige zei dat dochter haar mening van moeder liet afhangen. Rechter had blijkbaar nog nooit van een loyaliteitsconflict gehoord. Hier werd dus niets mee gedaan.

Nee, daar is net zoals voor school geen overleg in gepleegd. Hebben enkel achteraf de helft van de inschrijving gekregen.

Nu mijn man is achteraf bekeken niet tegen het internaat omdat ze voorlopig zo uit de strijd is. Hij vraagt zich enkel af hoe het dan zit met allimentatie daar zij daar nu niet het grootste deel van haar tijd bij mama verblijft.
Laatst gewijzigd door appelsientjeje op 13 mar 2018 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 13 mar 2018 17:55

Gelet op geen overeenkomst een AS waarin vader schrijft niet akkoord te gaan met internaat.

Wat de seponeringen betreft raar maar is een quasi standaard procedure wat de strafrechtelijke kant betreft. Alhoewel ik uit zeer goede bron weet dat parketten eisen dat er steeds een PV wordt opgesteld zodat parket kan vervolgen. (Als ze het nodig vinden).
Deze PV's dienen ook als bewijsmateriaal voor de burgerlijke procedure voor de familierechtbank.
(Gerecht zit raar in elkaar. Maar zolang de gevangenissen vol zitten met .... is dit een voor parket minder belangrijke zaak om personen naar de gevangenis te sturen)

Terug naar “Echtscheiding”