Andere ouder gaat op vakantie en laat kinderen door familie opvangen

ShSh
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Andere ouder gaat op vakantie en laat kinderen door familie opvangen

#1 , 13 mar 2018 15:58

Mijn ex-partner gaat 3 weken op vakantie, waarvan 2 weken de kinderen normaal daar zijn. (week/week regeling)
Er zal familie voor de kinderen zorgen ipv aan mij te vragen.
Kan ik de andere verplichten ze bij mij te laten?
Mag ik de kinderen wel aan iemand anders meegeven, iemand anders dan de ouder zelf?
Kortom, want kan ik er aan doen?
Beste voor de kinderen is volgens mij dat ze gewoon bij de andere ouder blijven zodat ze in hun routine kunnen blijven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mama1972
Berichten: 8

#2 , 13 mar 2018 16:06

Hij kan volgens mij in zijn weken de opvang regelen zoals hij het wil. Je kan natuurlijk wel aanbieden om ze op te vangen.
Volgens mij hoef je ze niet mee te geven aan grootouders. Maar ik ben geen jurist, ligt eraan wat je in de overeenkomst hebt staan denk ik.
Een andere oplossing is dat je de regeling voor die periode aanpast en dat jij ze 3 weken opvangt en daarna, als hij terug is, hij zijn weken terug inhaalt.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 13 mar 2018 19:35

elke ouder bepaalt zelf de organisatie van zijn/haar huishouden en tijdsbesteding van de kinderen binnen zijn/haar omgangstijd. als de ouder dus binnen zijn/haar eigen omgangstijd bepaalt dat de kinderen bij de grootouders of familie opgevangen worden is dat een beslissing waar de andere ouder zich niet mag tegen verzetten. De ouder mag ook bepalen dat een andere persoon de kinderen ophaalt. Waarom? als de omgangstijd loopt vanaf bvb. 14u00. Dan mag die ouder vanaf 14u00 bepalen wat er gebeurt. dus ook dat de andere persoon de kinderen haalt. Het is wel meer dan redelijk dat u duidelijk en vooraf op de hoogte wordt gebracht door wie zat zal gebeuren. Wat je wel kan doen is voorstellen aan de andere ouder dat je de verblijfsregeling per uitzondering wisselt vanwege die vakantie. Maar de ouder kan dit weigeren.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”