Ex verhuist naar buitenland: kids vliegen alleen?

Mama1972
Topic Starter
Berichten: 8

Ex verhuist naar buitenland: kids vliegen alleen?

#1 , 13 mar 2018 14:48

Hoi,
Mijn ex verhuist over een jaar naar het buitenland en wil dat de kids alleen naar hem vliegen in de vakantie. Ze zijn dan 12 en 13 jaar. Nu weet ik wel dat er begeleiding bestaat, maar dit gaat over een vlucht van ongeveer 20u met minimum 2 transfers. Dit vind ik persoonlijk een erg lange trip om zonder ouders te maken en mentaal zijn ze daar volgens mij nog helemaal niet klaar voor.
De omgangsregeling moet nog overeengekomen worden(want hij is nog niet verhuisd) maar kan ik eisen dat er altijd een volwassen familielid meereist tenzij er akkoord is van beide ouders dat ze alleen vliegen? Zou een advies van een psychiater(één van mijn kinderen heeft ADD èn oa vliegangst) iets uithalen?
De oudste raakt al in paniek als er in zijn dagelijkse routine iets veranderd, dus stel je voor dat er iets onverwacht gebeurt tijdens de reis: vertraging, aansluiting gemist, etc... die heeft een trauma voor het leven. :shock:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 13 mar 2018 14:54

Zal dan zo wie zo via familierechtbank moeten indien nog geen EOT anders voor de jeugdkamer van de familierechtbank.
PS als er iemand moet meegaan en terugkomen op zijn kosten....kan dan beter zelf komen ophalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2018 15:19

Een rechter die een beetje bij zinnen is, zal nooit ingaan op de eis van de vader dat de kinderen op die leeftijd een vliegtuigreis van 20 uur alleen moeten maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Mama1972
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 13 mar 2018 15:24

Het maakt me niet uit hoe het geregeld wordt, of er een grootouder of tante of nonkel meevliegt. Ik kan me niet voorstellen dat ze alleen vliegen zo lang, zo jong nog. Eigenlijk is het logischer dat hij een maand naar hier komt. De rest van zijn familie wil hij toch ook nog wel eens zien, lijkt me? Dat is voor hem ook het goedkoopst.

En wie zegt dat hij alleen voor de kosten moet betalen? Daar valt over te spreken. Ik denk hier niet aan het geld maar aan het welzijn van de kinderen.

Ik wil eigenlijk gewoon weten of ik het recht heb om hier bezwaar tegen aan te tekenen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2018 15:38

Ik wil eigenlijk gewoon weten of ik het recht heb om hier bezwaar tegen aan te tekenen.
Uiteraard hebt u dat recht! En volgens mij zal de rechter dit bezwaar zeer ernstig nemen. Het belang van het kind komt steeds op de eerste plaats, en een 12 en 13-jarige een vliegtuigreis van 20 uur laten maken met 2 transferts, is niet meteen in het belang van het kind, denk ik. Als er ééntje dan ook nog ADD en vliegangst heeft, denk ik niet dat de vader dergelijke eis kan stellen.

Ik denk dat uw alternatief zeer redelijk is: de vader komt een maand naar hier en geniet een maandje van vakantie met de kinderen (in een huurhuis, bij familie, in een vakantieverblijf, whatever...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Scorpio
Berichten: 242

#6 , 11 apr 2018 21:40

Je kan de kinderen als unaccompanied minor laten reizen. Dat betekent dat ze begeleid worden vanaf het punt waar je ze afzet op de luchthaven tot waar ze opgehaald worden aan de andere kant. Dit is uiteraard betalend. Ik weet niet of een rechter akkoord zal gaan dat je kinderen niet mogen reizen zonder dat iemand van de familie hen begeleid. Ze zijn tenslotte al 12 en 13 jaar... Mijn kinderen hebben als unaccompanied minor gereisd sinds de jongste 5 was (minimum leeftijd). Het feit dat ze met 2 zijn, maakt een verschil. Een kind alleen zou ik triestig vinden, maar ja, zelfs die reizen naar hun familie hé. Ik weet dat het de eerste keer wat angstaanjagend klinkt, maar dat is het helemaal niet. Mijn kinderen waren veel sneller zelfstandig dan al die kinderen die betutteld werden en nergens alleen naartoe mochten. Ze zijn nu volwassen. Ik kan je alleen maar aanraden je kinderen gerust te stellen. Zorgen dat ze jouw telefoonnummer van buiten kennen (mijn zoon kende mijn telefoonnummer al toen hij nog maar 5 was). De basis uitleggen: altijd bij elkaar blijven, blijven bij de persoon die hen begeleid, niet met iemand anders meegaan, ... en je hart vasthouden hé, want dat doe ik nu nog hoor! Ze zijn volwassen, rijden met een auto, gaan naar feestjes, ... Kinderen hebben is je leven lang je hart vasthouden maar ze vrijheid geven. En zij hebben het recht hun vader te zien (ik ben een moeder en mijn ex heeft mij het leven zuur gemaakt, reden waarom ik terug naar België ben gekomen, maar ik wou wel dat mijn kinderen een relatie hebben met hun vader).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 apr 2018 09:20

Scorpio, ik vind het een beetje kort door de bocht dat je tussen de lijnen door de TS ""betuttelend" noemt. Uiteraard bestaat dit systeem om kinderen te laten begeleiden tijdens zo'n reis, maar het gaat niet om één vluchtje in dit geval, hé. Het is een vlucht van 20 uur met 2 overstappen.

Als de TS dit niet ziet zitten, is het haar goed recht. Een rechter zal in zo'n situatie niet gauw oordelen dat ze die héle reis als unaccompanied minor moeten afleggen, enkel omdat de vader hen niet wil komen halen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Echtscheiding”