Kledij kinderen

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

Kledij kinderen

#1 , 12 mar 2018 14:47

Hallo,

de regeling met de ex is als volgt: kids 12d bij mij en 2d bij hem. Schoolvakanties 50/50. Ex betaalt maandelijks kinderalimentatie en een bepaald percentage van de verblijfsoverschrijdende kosten.

Ik geef steeds voldoende kledij mee voor het verblijf van de kinderen bij hun vader. De laatste tijd moet ik echter vaststellen dat mijn ex kledingstukken bijhoudt en niet teruggeeft, ook niet als ik erachter vraag.
Laatste keer met de vakantie hadden de kinderen een hele valies mee voor een hele week en zijn ze met een kwart van de kledij teruggekomen.
Ik heb hem erop aangesproken, geen reactie. Gemaild, geen reactie, tot enkele keren toe.

Wat moet ik nu doen? Moet ik nu nog kledij blijven meegeven, hoewel hij al bijna de helft van hun garderobe in hun bezit heeft? Wat met de komende vakantie, als ze de tweede week gaan?
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik verplicht word kledij bij te kopen, deze mee te geven voor het weekend en dat er niets terug komt. Dan kan ik blijven kopen en dat wordt een kostelijke affaire op de duur natuurlijk.

Bestaan er hier regels omtrent, moet ik aangifte doen? Hij pest hier toch alleen maar de kinderen mee (en maakt het mij lastig, maar ja...)

Help...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 12 mar 2018 17:42

Maak een lijstje van de kledingstukken die bij de andere ouder gebleven zijn. Stuur per AS deze lijst op met de melding dat : gezien deze kledingstukken niet mee teruggekomen zijn van de vorige verblijven bij de vader, er dus voldoende kleding bij de hem aanwezig is voor de volgende verblijven. sluit deze brief af met de melding dat je verwacht dat na het volgende verblijf alle kleding mee terug naar jouw thuis komt, zodat je de kleding kan nakijken op het nodige onderhoud- en verstelwerk. Meldt ook dat je een schriftelijke reactie verwacht op jouw AS in het perspectief van een transparante communicatie tussen u beiden als ouders.

Mama1972
Berichten: 8

#3 , 13 mar 2018 15:42

Ik heb net hetzelfde voor. Alleen heb ik co-ouderschap week om week. Ik geef een hele mand kledij mee en krijg vaak de helft terug. Als ik alles terugkrijg, is het vanuit de droogkast in de mand gedumpt. Niet opgeplooid en al zeker niet gestreken. Maar soît, ik vrees dat je je daarbij moet neerleggen. Alleen moet je goed bijhouden wat je meegeeft en wat je terugkrijgt. Dat doe ik ook. Anders kun je idd kleren blijven kopen.
Je kan natuurlijk ook bij het wisselen, meteen controleren of je alles terug hebt, terwijl hij erbij staat, dan kan je het hem nog persoonlijk vragen.

Reclame

appelsientjeje
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2018 15:54

Ik snap daar dus écht niets van. Mijn man zijn ex deed dat ook. Eerst waren wij van mijn mening dat kleding van de dochter was. Ongeacht wie het gekocht had. Maar als ge nooit iets terug krijgt, dan zijt ge dat natuurlijk snel verleerd. Ik vind het altijd zielig als mijn plusdochter begint te stressen als bv. “de broek (die ze aanhad) van mama” zoek is vlak voor ze terug moet. Net of ik ga die dragen, lol.

Mama1972
Berichten: 8

#5 , 13 mar 2018 16:15

"Ik snap daar dus écht niets van. Mijn man zijn ex deed dat ook. Eerst waren wij van mijn mening dat kleding van de dochter was. Ongeacht wie het gekocht had. Maar als ge nooit iets terug krijgt, dan zijt ge dat natuurlijk snel verleerd. Ik vind het altijd zielig als mijn plusdochter begint te stressen als bv. “de broek (die ze aanhad) van mama” zoek is vlak voor ze terug moet. Net of ik ga die dragen, lol."
Als één van de ouders in de praktijk altijd de kleren koopt, meestal is dat de mama, is het moeilijk om te weten wat ze nu nog te kort komen, als de helft "ergens onderweg" is. Als je kind 4 jeansbroeken heeft en er blijven er 2 achter, moet je al een broek gaan bijkopen om ze zelf een week te kunnen kleden. Dat is toch ook niet de bedoeling?

appelsientjeje
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2018 17:56

Ik geef je volledig gelijk. Wij maakten het andersom mee ;-) Besloten het op te lossen met “eigen kleding” maar nu vind ik het iets te extreem. Dochter had per ongeluk eens het verkeerde ondergoed aan bij het teruggaan. Dat is een drama geweest! Persoonlijk zou ik niet beginnen met aangetekende brieven. Kunt ge niet eens naar een bemiddelaar gaan?


appelsientjeje
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2018 19:01

En als je (ik denk maar even mee) de kids (ik weet niet hoe oud ze zijn?) kleedgeld zou geven en dit aan je ex meldt? Misschien als hij weet dat het hun verantwoordelijkheid is om met een bepaald budget toe te komen, etc. hij ze niet meer daar zal houden? Op die manier ontwijk je een eventueel conflict.

Dvr1986
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 mar 2018 11:27

Mijn vriend krijgt gewoon geen kledij mee, dus wij kopen kledij voor haar maar er gaat niets naar zijn ex.vrijdag avond doet zij andere kleren aan en wat ze aanhad leggen we aan de kant tot zondagavond, hangt ook altijd zo verschrikkelijk geur aan . Soms wel moeilijk om te winkelen omdat we ze maar om de 2 weken hebben en niet altijd meekan .

eylis
Berichten: 8842

#10 , 28 mar 2018 13:38

In de praktijk (bij moeilijke communicatie tussen ouders) is de volgende werkwijze de beste oplossing: elke ouder (ongeacht de verblijfsformule) heeft zelf de nodige basiskleding voor de kinderen: ondergoed-bovenkleding. De kinderen trekken voor de verblijfswitch de kleding (die ze bij aankomst aanhadden) van de andere ouder weer aan. enkel schoenen en jassen gaan over en weer. In de praktijk is het een investering, maar voorkomt veel gekissebis over: niet juist gewassen, wel/niet gestreken. verdwenen/stuk enz.... Bovendien verslijt de kleding ook minder.

Terug naar “Echtscheiding”